Puzzel Puzzels
MikeMike
Artikelen: 0
Berichten: 0
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 13:07

Differentieren e^x

Geachte leden,

De afgeleide van e^x is e^x maar bij e^-x krijg je als afgeleide e^-x *-1, is dit omdat het eerste gewoon de standaard vorm is van de afgeleide (zoals afgeleide C=0)? het 2e moet dus een kettingfunctie zijn denk ik, maar is het getal e dan een functie op zich ?

Mijn excuses als dit dom overkomt, maar als iemand het aan me zou kunnen uitleggen ben ik daarvoor erg dankbaar.

Groeten,

Mike

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Differentieren e^x

Wat is de afgeleide naar x van: f(x)=e^(2x) -> f'(x)=...
en hoe logisch vind je die f'(x)?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

MikeMike
Artikelen: 0
Berichten: 0
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 13:07

Re: Differentieren e^x

SafeX schreef:Wat is de afgeleide naar x van: f(x)=e^(2x) -> f'(x)=...
en hoe logisch vind je die f'(x)?
f'(x) is: e^(2x)*2, ik weet wel de manier om het op te lossen, maar ik snap niet waarom je het zo doet. Je past hier de kettingregel op toe, maar waarom moet dat in dit geval? Is dit altijd bij het getal e ?
eleruin
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 16:19

Re: Differentieren e^x

Hey

Je gebruikt de kettingregel.

e^-x = e^(-1*x)
e^-x = e^(x)^(-1)
u = e^x

f'(x) = - e^(-2x) * e^x
f'(x) = - e^(-2x+x)
f'(x) = - e^(-x)
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Differentieren e^x

@eleruin: Wat betekent dit? Er is een u en opeens is die weg ... ???

@MikeMike
Een vraag: f(x)=e^(2x) => f'(x)=e^(2x)*2, is dit correct en zo ja hoe weet je dat?
Je vraagt: waarom de kettingregel? Wedervraag: weet je een andere manier?
Is dit altijd bij een e-macht? Ja, maar niet omdat het een e-macht is!
Hoe differentiëer je: f(x)=(-x+1)^13?
MikeMike
Artikelen: 0
Berichten: 0
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 13:07

Re: Differentieren e^x

SafeX schreef:@eleruin: Wat betekent dit? Er is een u en opeens is die weg ... ???

@MikeMike
Een vraag: f(x)=e^(2x) => f'(x)=e^(2x)*2, is dit correct en zo ja hoe weet je dat?
Je vraagt: waarom de kettingregel? Wedervraag: weet je een andere manier?
Is dit altijd bij een e-macht? Ja, maar niet omdat het een e-macht is!
Hoe differentiëer je: f(x)=(-x+1)^13?
Een andere manier weet ik niet. Zou je me kunnen vertellen waarom het dan wel is? Ik wist in eerste instantie al niet dat de kettingregel werd toegepast op een e-macht, hierdoor kwam mijn verwarring. f'(x)= 13(-x+1)^12*-1 oftewel -13(-x+1)^12
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Differentieren e^x

De kettingregel gebruik je als je een ketting (of keten) kunt maken:
bv: f(x)=(2x-3)³^, dus de keten is: x -> 2x-3 -> (2x-3)³
.................................................u -> u³
(jij hebt u ook een keer gebruikt, komt dit je bekend voor)
vb: f(x)=e^(-x), x -> -1.x -> e^(-x)
...........................u -> e^u
Een andere manier is er niet, soms kan je in eenvoudige gevallen (zoals het eerste vb) eerst haakjes wegwerken.
Het bewijs van de kettingregel laat ik achterwege.

De vraag die ik stelde heeft je (kennelijk) geen problemen gegeven. Mooi!

Als er nu vragen over het bovenstaande zijn, aarzel niet!
MikeMike
Artikelen: 0
Berichten: 0
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 13:07

Re: Differentieren e^x

SafeX schreef:De kettingregel gebruik je als je een ketting (of keten) kunt maken:
bv: f(x)=(2x-3)³^, dus de keten is: x -> 2x-3 -> (2x-3)³
.................................................u -> u³
(jij hebt u ook een keer gebruikt, komt dit je bekend voor)
vb: f(x)=e^(-x), x -> -1.x -> e^(-x)
...........................u -> e^u
Een andere manier is er niet, soms kan je in eenvoudige gevallen (zoals het eerste vb) eerst haakjes wegwerken.
Het bewijs van de kettingregel laat ik achterwege.

De vraag die ik stelde heeft je (kennelijk) geen problemen gegeven. Mooi!

Als er nu vragen over het bovenstaande zijn, aarzel niet!
Ok, dat differentieren van e-machten is me nu duidelijk, hier wordt de kettingregel op toegepast. Maar ik begrijp de kettingregel op zich niet goed, ik weet niet wanneer je deze toepast (ik herken dus niet de problemen waarop ik hem moet toepassen). Heb je misschien aanvullende informatie voor mij waardoor ik hem beter kan begrijpen?

Zo heb ik bijvoorbeeld het volgende probleem: (2x+1)^2 * e^3-2x
Ok hier zie ik een product, dus de productregel, en op beide gedeeltes de kettingregel dus f'(x)=
2(2x+1)*2 *e^3-2x + (2x+1)^2 * e^3-2x *-2 als ik het goed heb gedaan? en dan nog vereenvoudigen
dus 4(2x+1) * e^3-2x + (2x+1)^2 *-2e^3-2x

en dan voor eventuele verder gebruik van de afgeleide nog gelijke termen buiten haakjes halen
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Differentieren e^x

MikeMike schreef:
SafeX schreef:De kettingregel gebruik je als je een ketting (of keten) kunt maken:
bv: f(x)=(2x-3)³^, dus de keten is: x -> 2x-3 -> (2x-3)³
.................................................u -> u³
(jij hebt u ook een keer gebruikt, komt dit je bekend voor)
vb: f(x)=e^(-x), x -> -1.x -> e^(-x)
...........................u -> e^u
Begrijp je de ketting van functies die ik in de vb schetste niet? Heb je dat niet eerder gezien? Heb je een boek waarin de kettingregel besproken wordt? Reactie graag!

Zo heb ik bijvoorbeeld het volgende probleem: (2x+1)^2 * e^3-2x moet zijn f{x}=(2x+1)^2 * e^(3-2x)
"Ok hier zie ik een product, dus de productregel, en op beide gedeeltes de kettingregel dus f'(x)=
2(2x+1)*e^(3-2x) + (2x+1)^2 * e^(3-2x)*(-2) als ik het goed heb gedaan? en dan nog vereenvoudigen
en nu gelijke termen buiten haakjes halen."
Afgezien van de verbeteringen gaat dit goed!
MikeMike
Artikelen: 0
Berichten: 0
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 13:07

Re: Differentieren e^x

SafeX schreef:
MikeMike schreef:
SafeX schreef:De kettingregel gebruik je als je een ketting (of keten) kunt maken:
bv: f(x)=(2x-3)³^, dus de keten is: x -> 2x-3 -> (2x-3)³
.................................................u -> u³
(jij hebt u ook een keer gebruikt, komt dit je bekend voor)
vb: f(x)=e^(-x), x -> -1.x -> e^(-x)
...........................u -> e^u
Begrijp je de ketting van functies die ik in de vb schetste niet? Heb je dat niet eerder gezien? Heb je een boek waarin de kettingregel besproken wordt? Reactie graag!

Ik heb verschillende wiskunde boeken, een is vrij standaard: wiswijs en ik heb een boek van Haeussler: mathematical analysis. Hierin staat de kettingregel wel beschreven, maar ik snap niet hoe je die ketting moet verdelen in u en u^(x) en wat je daar dan mee doet.

Ik weet wel een trucje om de kettingregel toe te passen maar ik wil ook graag weten hoe dat werkt met u, want dan pas weet ik echt consequent wat ik precies moet doen. Ik heb het zo geleerd, stel f(x)= (4x+2)^2
dan moet ik de exponent naar voren halen en dan -1. En dan het gedeelte binnen de haakjes nog differentieren
dus: f'(x) 2(4x+2)^(2-1) * 4 ==> 8(4x+2)
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Differentieren e^x

Dan gebruik je in wezen de ketting, toch is het belangrijk de ketting ook expliciet te noteren totdat je daar voldoende ervaring mee hebt.
De u wordt nogal eens in de verschillende boeken gebruikt en dient uitsluitend om de schakel in de ketting als diffbaar te laten zien. Zelf zou ik dit zo snel mogelijk achterwege laten.
MikeMike
Artikelen: 0
Berichten: 0
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 13:07

Re: Differentieren e^x

Ok, nog even een vraag. Waarom gebruik je bij problemen zoals deze f(x)=4y^3 * 2x^3 niet de productregel bij differentieren ?
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Differentieren e^x

Dit is geen functie van x maar (zo te zien) van x en y. Waar komt dit vandaan?
Bij differentiëren differentiëer je altijd naar één variabele bv naar x.
MikeMike
Artikelen: 0
Berichten: 0
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 13:07

Re: Differentieren e^x

SafeX schreef:Dit is geen functie van x maar (zo te zien) van x en y. Waar komt dit vandaan?
Bij differentiëren differentiëer je altijd naar één variabele bv naar x.
Ok ik weet dat je naar 1 variabele moet differentieren, stel je differentieert in mijn voorbeeld naar x dan heb je 6x^2 * 4y^3, maar ik zou dan denken dat je hier de productregel moet toepassen, omdat je 2 variabelen moet vermenigvuldigen. Maar in welke gevallen gebruik je de productregel dan wel? Zou je me misschien hier wat meer informatie over kunnen geven, bijvoorbeeld aan de hand van een standaardregeltje oid?

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Differentieren e^x

Ik moet eerst weten wat jij weet of geacht wordt te weten. Zit je op school? Zo ja, welke klas. Zo niet welke opleiding volg je?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analyse en Calculus”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!