ypsilon schreef:
@Alexander Hartmans: Ik zie hier weinig nieuwe dingen; ik zie vooral het opnieuw oppakken van kritiek op het geloof, die al in tal van andere topics gegeven werd. Bovendien vind ik dat je je zelf schuldig maakt aan datgene wat je bekritiseert:
In feite is niets nieuw. Het is alleen verpakt in een andere verpakking, net zo dat godsdiensten is vernieuwd gedurende onze menselijke geschiedenis.
Kritiek op geloof is en zal er altijd zijn, zolang andersdenkende door gelovigen worden bekritiseerd en zolang dat er een godsdienst blijft bestaan, datis een dualiteit van een tegenstelling.
Jij vindt dat ik mij schuldig maakt aan datgene wat ik bekritiseert! Doel jij op mijn opmerking dat god en de natuur hetzelfde zijn???
Je bewijsvoering voor de idee dat God en de natuur hetzelfde zijn, lijkt mij echter wel interessant. Kunnen we het gewoon hierover hebben?
Dat vind ik ook, doch is het niet eenvoudig uit te leggen.
Ik vind dat de natuur, daarmee doel ik op alle natuurlijke verschijndselen, zoals de kosmologie, het leven, het ontstaan een product is, waarvan niemand weet hoe het is ontstaan. De exacte wetenschap kan in grote lijnen aangeven hoe bepaalde zaken tot stand is gekomen. Neem bijvoorbeeld de evolutie van de soorten - van aap tot mens, maar er is meer die mijn interesse heeft. Hoe is het mogelijk en het waarom dat er van eleke biologische soort een tegenhanger is, zoals land en zeedieren, reptielen en zoogdieren, land en luchtdieren. Inmiddels wordt het steeds duidelijker dat het leven vanuit de ruimte is ontstaan. Wetenschappers van Nasa heeft ontdekt dat er in de ruimte zoveel organisch materiaal bevind, dat die bouwstenen in de ruimte exact hetzelfde zijn waar jij, ik en alle andere soorten zijn opgebouwd. ook het ontstaan van de planeten, de sterren, en alle krachten die daarmee gepaard gaan, duidt op een mega organisme.
Maar!!!!! Nu komt het eeuwenoude vraag naar voren: waar komt dat vandaan? Hoe is het ontstaan? Welke elementen hebben ervoor gezorgd dat wat wij zien en niet kunnen zien, ervaren en dergelijke heeft kunnen ontwikkelen. Wat is hiervoor verantwoordelijk????
De mens heeft meer dan 10.000 geleden bedacht dat er een maker is geweest die uit chaos orde heeft gecreeerd. De talloze mythen van eeuwenoude volkeren hebben hun ideeen eerst mondeling doorgegeven en op een gegeven moment zijn deze verhalen en overdenkingen op schrift gesteld. Ook is in de vele kunstuittingen dit denken verbeeld. Men dacht dat er een maker was en hebben dit een naam gegeven, de bekentste naam is God. God is een naam van iets wat men dacht dat die verantwoordelijk was voor de creatie van de aarde, de hemellichamen en uiteindelijk de mens, maar....... Wat God exact was, wie het was en hoe God dat voor elkaar heeft gekregen is onbekent.
De mens, en niet de andere soorten, hebben een God bedacht van iets wat de mens niet kan verklaren. Dit beeld werd ook nog eens extra versterkt door de angst van de mens voor de dood.
Dit is dezelfde vraag die de wetenschap zich ook mee bezig houdt, en loopt vast waar de er geen antwoorden zijn en waar speculaties begint.
Ik stelde de vraag aan het begin van deze topic: ALS GOD DE WERELD EN DE MENS HEEFT GESCHAPEN NAAR DIENS EVENBEELD, WIE HEEFT GOD GESCHAPEN, WIE WAREN DE VOORGANGERS VAN GOD, ZOALS WIJ NU DENKEN TE KENNEN?
Wij hebben twee zaken:
1. De wetenschap steld dat het ontstaan van het universum en alles wat zich in dit universum bevindt is ontstaan uit een oerknal.
2. De godsdienst steld dat aan het begin eerst chaos was, geen licht, alleen een donker geheel, toen kwam er een god die, volgens de Bijbel in zeven dagen tijd datgene heeft gecreerd, incl. de mens.
uit diverse mythelogische verhalen is de tijdsspane verschillend. De Bijbel spreekt over 7 dagen, terwijl uit de Chinese mythen spreekt over 16.000 jaar. De Griekse, de Egyptische en andere oude mythen spreken allen over chaos.
Dat in het begin met de vorming van het universum een chaos was kan wel kloppen, want alles moest nog gevormd worden zoals het nu is, maar het is nog steeds een chaos in het universum, want nog steeds worden er planeten en sterren geboren, en oude sterven uit die later weer tot nieuwe sterren en planeten worden gevormd. Dat betekent dat de natuur een geheel levend geheel is.
God is slecht een naam die de mens heeft toebedeeld. Het is een antwoord op iets wat wij wij als mens niet kunnen begrijpen. Naar mijn inziens is God en de natuur hetzelfde, wij als mens zijn slechts een nietig product van deze krachten. Want wij als mens noemen alles om ons heen ''natuur'' het is een aanduiding van een geheel''.
God heeft een meer psychologische effect, omdat wij als mens denken dat god diens wil ons oplegd hoe wij als mens moeten leven, zonder vragen te stellen.