woelen schreef: Een spanning van 7,5 volt is wel wat aan de hoge kant. Voor wat experimenteerwerk kan het wel, maar bij dit soort hoge spannngen heb je wel meer nevenreacties (bijv. vorming van zuurstof aan de anode). Je moet ook zeker weten dat die voeding een gelijkspanning geeft. Zeker voor een beginnend iemand is electrolyse met wisselspanning niet zo interessant en zeer verwarrend. Het is neit gevaarlijk of zo, maar het resultaat is onduidelijk en het levert weinig op. Verder zijn er eigenlijk geen risico's verbonden aan electrolyse experimenten, zolang je met laagspanning werkt (tot een volt of 30 kan er niks gevaarlijks gebeuren).
Let er wel op dat de voeding voldoende sterk is. Een adaptertje voor opladen van een mobiel is echt NIET geschikt, het moet wel een echte voeding zijn die een paar ampere kan leveren. Zo'n klein adaptertje wordt overbelast en gaat kapot of sluit zichzelf af.
Als je koper-draad gebruik voor de electrolyse, dan zul je zien dat het draad aan de plus-pool heel snel wordt weggevreten en dat er (vrijwel) geen gas ontstaat aan de anode. Dit komt doordat het koper-metaal wordt geoxideerd tot een koper(I) of een koper(II) verbinding. Bij gebruik van een grafiet anode zul je bij electrolyse van een zout-oplossing chloorgas aan de anode krijgen en bij een (te) hoge spanning een mengsel van chloorgas en zuurstofgas.
Aan de kathode (min-pool) krijg je waterstofgas, het metaal van de kathode wordt hoegenaamd niet aangetast en gaat dus heel lang mee.
Ok, ik begin het te snappen, maar er zijn nog enkele dingen die ik niet snap:
Je zegt, enkele amperes leveren, maar er zijn mensen die het doen met gewone 9V batterijen, die leveren maar ongeveer 250 milliAmpere? Hoe komt dat dan dat die wel werken?
En als laatste, ik herinner me nog iets van Technologische Opvoeding uit men jongere jaren: Water + Elektriciteit = Kortsluiting.
Hoe komt dan dat een voeding of een batterij niet "ontploft" als ik ze in het water zou steken?
Nogmaals bedankt, en sorry voor het storen.
Mathias