Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Frustratie 2,0

Frustratie is een veel gebruikte term in onze hedendaagse samenleving...... denk ik, ik heb geen bewijs !
Veel misdaden hebben volgens de misdadigers hun oorzaak bij "frustraties". ...... gehoord door een aantal verklaringen op tv van misdadigers.

Als men bedenkt door welke omstandigheden men allemaal gefrustreerd kan worden in onze huidige maatschappij, vraag ik mij af
wij met zijn allen niet een beetje minder zouden moeten gefrustreerd zijn.
Eén van de oorzaken is blijkbaar / mogelijks het niet kunnen behalen van zijn doelen !

Graag de visie van deskundigen terzake, dus uit het domein van de Humane wetenschappen ..... niet deskundigen uit de Exacte wetenschappen aub.

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Re: Frustratie 2,0

Als men bedenkt door welke omstandigheden men allemaal gefrustreerd kan worden in onze huidige maatschappij, vraag ik mij af
wij met zijn allen niet een beetje minder zouden moeten gefrustreerd zijn.
Eén van de oorzaken is blijkbaar / mogelijks het niet kunnen behalen van zijn doelen!
En om de doelen te kunnen bereiken is er frustratie nodig ten aanzien van het nog niet hebben bereikt van die doelen. Frustratie, agressie, woede, machtswellust, wrok, jaloezie, afgunst, verongelijktheid, nijd, etc., zijn de drijfveren die ervoor zorgen dat de wereld zich ontwikkelt. Het wegnemen van frustratie en soortgelijke emoties zou overwegend nadelig zijn voor het individu, maar misschien nog meer voor de ontwikkeling van de (mensen)soort.

Zonder het prikkelende ongemak van frustratie zouden kunst, wetenschap en technologische ontwikkeling nauwelijks voortkomen. Filosofen als Schopenhauer en Nietzsche zagen dit als een fundamenteel principe: de wil tot leven en de drang tot macht komen voort uit het overwinnen van tekorten. Zelfs hedendaagse innovatiecycli zijn vaak gedreven door ontevredenheid met de huidige staat van zaken.

Dat deze frustraties ook kunnen leiden tot schade aan andere mensen of zaken omdat sommige individuen niet kunnen omgaan met het niet bereiken van bepaalde doelen, is slechts zo nu en dan voorkomende nevenschade.

Maar het per definitie bestempelen van dit soort gevoelens als 'slechte' emoties is louter een beperkte, menselijke interpretatie ervan. Ze hebben wel degelijk hun nut in het hele systeem. Maar de mens ervaart ze als iets negatiefs. Doch, dat is dus precies de 'bedoeling'.

En dan kun je zeggen: waarom moet er ontwikkeling zijn? Ja, dat weet ik ook niet. Het is ook niet per definitie zo dat ontwikkeling intrinsiek positief is. Maar blijkbaar is ontwikkeling, of op z'n minst verandering, een fundamenteel principe in dit universum. Wellicht omdat we onderdeel zijn van een hoger systeem, dan zou het misschien logisch zijn: om dat hogere systeem in stand te houden moeten we in beweging komen en kunnen we niet heel de dag frustratieloos naar een paardenbloem in het gras kijken. Maar dat is louter speculatie, dingen kunnen ook gewoon zo zijn omdat ze toevallig zo zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Professor Puntje

Ik neig meer tot de gulden middenweg. Een overmaat aan frustratie is ongezond, helemaal geen frustratie betekent ook geen spannende uitdagingen meer. Daarom zoek ik ook geregeld nieuwe uitdagingen op om het spannend te houden. En die uitdagingen moeten niet te gemakkelijk zijn dus een zekere mate van frustratie is er een noodzakelijke component van. Niets wijst erop dat er een hoger doel met het getob van de mensheid gediend is.
Regor

@Bena,

Dank U,
Topic heb ik verkeerdelijk in de verkeerde groep geplaatst.
Kan het verplaatst worden naar "psychologie en sociologie" aub ?

@PP,

Dank U,
Toch vermoed ik dat stress meer negatieve gevolgen heeft dan positieve.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Opmerking moderator

Topic verplaatst naar psychologie en filosofie

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!