Een lichtstraal komt binnen in de atmosfeer van een planeet, verticaal naar beneden
tot aan het planeetoppervlak, een afstand h lager. De brekingsindex waar de straal de
atmosfeer binnenkomt is gelijk aan die van het vacum. De brekingsindex neemt echter
lineair toe naarmate de lichtstraal het planeetoppervlak nadert, en op het oppervlak
zelf is deze gelijk aan n. Hoe lang duurt het voor de lichtstraal het planeetoppervlak
bereikt? Vergelijk de bekomen uitkomst met het tijdsinterval in de afwezigheid van een
atmosfeer.
wat ik voorlopig heb gevonden :
Zonder atmosfeer:
\(t=\frac{h}{c}\)
Met atmosfeer :de brekingsindex n lineair toeneemt van 1 tot n, en dit gebeurt over een afstand h.
Dan kan je de brekingsindex van de atmosfeer beschrijven in functie van x.
dit is
\(\frac{(n-1)x}{h}\)
wanneer je x=0 bovenaan de atmosfeer neemt, en x=h op het aardoppervlak.omdat ook n gedefinieerd is als
\(n=\frac{c}{v_n}\)
met c=lichtsnelheid door het vacuum en \(v_n\)
de snelheid waarmee het licht zich door een substantie met brekingsindex n werkt.dan hebben we dus
\(v(x)=\frac{c}{n(x)}=\frac{c}{\frac{(n-1)x}{h}}\)
we weten dus de snelheid op elke positie...En hier zit ik vast jammer genoeg. Ik zou niet weten hoe je de tijd moet vinden die nodig is im het aardoppervlak te bereiken. Zou iemand me hier een zetje in de rug kunnen geven ?
alvast bedankt !
Puzzels