Ik heb wel eens gelezen dat de bescherming van een hoog gebouw of toren niet ver reikt, hooguit 60 meter of zo. Dan is hier in de stad 99% van het dakoppervlak onbeschermd.Pectus schreef: ↑wo 20 jun 2012, 11:20
Ik denk dat het gemiddeld aantal huizen in Nederland inderdaad geen bliksemafleider heeft. Die dingen zijn prijzig, in de verstedelijkte gebieden staan (hogere) gebouwen in de buurt die eerder de pineut zijn ... Aangezien jouw situatie is afgestemd op de stad, zou ik dus vermoeden dat de kosten niet opwegen tegen de kleine(re) kans dat er blikseminslag ontstaat door naast gelegen hogere (bedrijfs)gebouwen en torens.
Nou.. ik heb dat meegemaakt en het duurde meer dan een dag voor ik het door had.Benm schreef: ↑wo 20 jun 2012, 15:04
- meestal heb je wel door wanneer je huis getroffen wordt door de bliksem
Heel lastig. De oven stond in een bijkeuken tegen een buitenmuur bij een ventilatierooster en de aardleiding liep er vlak achter. Maar hoe de stroomkring tot stand kwam heb ik nooit met zekerheid kunnen vaststellen. Had verwacht dat ook aders van de 230v installatie gesmolten of op zijn minst oververhit zouden zijn geraakt. Maar op de oven zelf na zag alles er nog patent uit, alsof - zeer onlogisch - de bliksem in de oven was onstaan en via de verwarmingselementen een weg naar de aarde heeft gevonden.
Schade aan TV's en ook computers bij indirecte inslag ontstaat doordat zulke apparaten met 2 kabels aan de buitenwereld verbonden zijn. Enerzijds heb je de voeding, anderzijds de coax of netwerkkabel. Die vormen een lus waarin door de bliksem een stroom wordt geïnduceerd. Tenminste, dat zou gebeuren als het circuit gesloten zou zijn. Maar binnen het apparaat zijn ze galvanisch van elkaar gescheiden, en dan bouwt zich over die scheiding een spanning op, die zo hoog oploopt dat er overslag ontstaat. En dan is je TV stuk.Benm schreef: ↑do 21 jun 2012, 01:27
Dat geldt ook voor coaxkabels, en de inductiepiek kan genoeg zijn om een televisie te slopen, zo hebben mn ouders een keer ontdekt.