Om te kunnen meten is een waarneming nodig, dus tenminste één foton die op het te meten object botst en weerkaatst.
Een macroscopisch object heeft daar geen merkbare last van maar
een deeltje op atomair niveau wordt essentieel gestoord in zijn toestand van bestaan.
Dit aspect is naar mijn idee de kern van de onzekerheidsrelatie.
Als er niet gemeten wordt, blijft de verstoring achterwege.
De gangbare beschrijving van de quantumflucuaties komen mij nogal sprookjesachtig over:
1) creatie
2) energie 'lenen'.
Ik weet, dat dit algemeen aanvaard wordt.
Een meer realistische verklaring zou mij zeer welkom zijn.
Dit wordt algemeen aanvaard als heuristische uitleg. Niks meer, niks minder.
Er zijn meerdere manieren om kwantumfluctuaties te begrijpen. Een daarvan is de kwantumversie van Huygens principe. Om de kans uit te rekenen dat een toestand zich van A naar B ontwikkelt (b.v., een elektron dat van een kanon naar een scherm gaat), moet je sommeren over alle mogelijke geschiedenissen die het deeltje kan afleggen. Omdat de kwantummechanica met golven werkt, zul je hierdoor interferentie krijgen. Die interferentie noemen we ook wel "kwantumfluctuaties" en zijn de effecten die afwijken van het klassieke geval. Je kunt ze heuristisch uitleggen als "deeltjes", maar dat is bedoeld om er een intuïtie omtrent te kweken.
Dat gewauwel over "energie lenen" is onzin. Energie is iha strikt behouden in de kwantummechanica, alleen kun je van bepaalde toestanden de energie niet exact bepalen als het een bepaalde ontwikkeling doorgaat. "Virtuele deeltjes" zijn 1 vorm om die kwantumfluctuaties in te gieten, omdat ze wiskundig gezien doen denken aan deeltjes. Maar als je dat doet, dan krijg je wel een hele vage vorm van "deeltjes", dus die interpretatie komt met een prijs.
Het zijn allemaal pogingen om kwantumeffecten fysisch te interpreteren, maar het blijven analogieën die niet te serieus genomen moeten worden.
"Als er niet gemeten wordt, blijft de verstoring achterwege."
Nee, want het maakt niet uit door wat het deeltje verstoord wordt. Die verstoring is er sowieso.
Dat weet je niet. De gangbare interpretaties van de kwantummechanica vertellen je alleen wat je kunt verwachten bij een meting. Wat er buiten metingen om precies gebeurt, weten we niet. We kunnen van alles doorrekenen met golffuncties, maar zonder meting valt er verder weinig zinnigs over te zeggen.