Moderator: Rhiannon
Stel god bestaat, wat zou zijn doel zijn?
God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven.
Winnen met dobbelen?Stel god bestaat, wat zou zijn doel zijn?
Maar dat is zo'n betekenisloos antwoord. Wat is dan precies het doel?God heeft geen doel, hij is het doel zelf.
Geldt dat niet ook voor de bewering dat God zichzelf als zijnde transcedent zou hebben omschreven?God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven. Filosoferen over god is dus zinloos en misschien zelfs een beetje arrogant.
Niks daarvan... Laten we zeggen dat God dat over zichzelf heeft gezegd. Dus over het doel van God valt niet zoveel te zeggen. Wel over Gods doel met mensen.Apeiron schreef:abdel_malik schreef:
God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven.
Laten we dan zeggen dat de mens God op deze wijze heeft omschreven, zodat we rustig verder kunnen praten.
Dan nog altijd: dat de mens zegt dat God dat over zichzelf heeft gezegd.Niks daarvan... Laten we zeggen dat God dat over zichzelf heeft gezegd.
Idem: wat volgens de mens Gods doel is met mensen.Wel over Gods doel met mensen.
Graag.Ihsan schreef:Het doel van God voor de mens is om hem op aarde te TESTEN of de mens verantwoordelijk kan omgaan met de allergrootste gift: FREE WILL. Als jullie verder uitleg willen dan hoor ik het wel.
Mvg. Ihsan
dit is ongeveer de eerste keer dat ik een atheïst rëalistisch en eerlijk tegenover zijn eigen geloof aan zie kijken, chapeau. Het is inderdaad een logische stap om te geloven dat er meer achter het leven zit dan toeval en zinloosheid. Ik vind het dan ook raar dat er nog nihilisten zijn die gelovigen een bepaalde drang naar zingeving uit ongeloof (ongeloof in de gedachte dat het leven doelloos is) verwijten. Atheïsten zijn nihilisten die zichzelf voor de gek houden. Je kan geen betekenis toekennen aan iets dat geen grond heeft (alles is immers een gevolg van toeval). Ik vergelijk het altijd met iemand die zichzelf af probeert te zetten tegen lucht, zonder muur kan je jezelf niet afzetten.Windsurfer schreef:De meeste mensen kunnen volgens mij niet accepteren dat we biochemische fabriekjes zijn die er op een gegeven moment gewoon mee ophouden.
Het godsbegrip heeft volgens mij als doel het kunnen accepteren van de beperkingen van het leven, daarbij het gevoel hebben dat je niet alleen bent, dat er een soort ouderfiguur is die op je let, voor je zorgt. God maakt de onbegrijpbare wereld voor veel mensen tot een overzichtelijker iets. Zoals Russell ben ik ook van mening dat God in deze zin voortkomt uit een soort angst. Het doel van God is dus die angst in te dammen, te beheersen.