Puzzel Puzzels
p__
Artikelen: 0

Het doel van god

Stel god bestaat, wat zou zijn doel zijn?

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Apeiron

Re: Het doel van god

Het hangt van de definitie van God af. Indien God Almachtig is, zou God volgens mij aardig doelloos zijn: alles ligt al binnen Zijn/Haar/Het bereik. Misschien is het doel van God dan om zijn doelloosheid aan ons te tonen, maar dat is vrij doelloos ;-)
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Rogier

Iets kan alleen een doel hebben binnen de context van iets groters. En aangezien God meestal wel als iets alomvattends wordt beschouwd, is er dus geen ruimte meer voor een doel.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
PNCO

Ervaring misschien? Het ervaren van afgescheidenheid..

want de eenheid zal god wel kennen, afscheiding.. lijkt me echter wel een concept dat past voor een god die zoekt.. en de mens die zoekt :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
abdel_malik

God heeft geen doel, hij is het doel zelf. God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven. Filosoferen over god is dus zinloos en misschien zelfs een beetje arrogant.
Apeiron

God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven.

Laten we dan zeggen dat de mens God op deze wijze heeft omschreven, zodat we rustig verder kunnen praten.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen
Roland Ronceval

Winnen met dobbelen?

http://www.hawking.org.uk/lectures/dice.html
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)
Windsurfer

De meeste mensen kunnen volgens mij niet accepteren dat we biochemische fabriekjes zijn die er op een gegeven moment gewoon mee ophouden.

Het godsbegrip heeft volgens mij als doel het kunnen accepteren van de beperkingen van het leven, daarbij het gevoel hebben dat je niet alleen bent, dat er een soort ouderfiguur is die op je let, voor je zorgt. God maakt de onbegrijpbare wereld voor veel mensen tot een overzichtelijker iets. Zoals Russell ben ik ook van mening dat God in deze zin voortkomt uit een soort angst. Het doel van God is dus die angst in te dammen, te beheersen.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
Rogier

God heeft geen doel, hij is het doel zelf.
Maar dat is zo'n betekenisloos antwoord. Wat is dan precies het doel?
God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven. Filosoferen over god is dus zinloos en misschien zelfs een beetje arrogant.
Geldt dat niet ook voor de bewering dat God zichzelf als zijnde transcedent zou hebben omschreven?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
zpidermen

Apeiron schreef:
abdel_malik schreef:
God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven.

Laten we dan zeggen dat de mens God op deze wijze heeft omschreven, zodat we rustig verder kunnen praten.
Niks daarvan... Laten we zeggen dat God dat over zichzelf heeft gezegd. Dus over het doel van God valt niet zoveel te zeggen. Wel over Gods doel met mensen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Rogier

Niks daarvan... Laten we zeggen dat God dat over zichzelf heeft gezegd.
Dan nog altijd: dat de mens zegt dat God dat over zichzelf heeft gezegd.
Wel over Gods doel met mensen.
Idem: wat volgens de mens Gods doel is met mensen.
Ihsan

Het doel van God voor de mens is om hem op aarde te TESTEN of de mens verantwoordelijk kan omgaan met de allergrootste gift: FREE WILL. Als jullie verder uitleg willen dan hoor ik het wel.

Mvg. Ihsan
Er is een Waarheid die onafhankelijk is van iedere perceptie. Zoek deze waarheid en die zal je bevrijden.
Rogier

Ihsan schreef:Het doel van God voor de mens is om hem op aarde te TESTEN of de mens verantwoordelijk kan omgaan met de allergrootste gift: FREE WILL. Als jullie verder uitleg willen dan hoor ik het wel.

Mvg. Ihsan
Graag.

Als de test overigens negatief uitpakt, d.w.z. de mens blijkt niet verantwoordelijk om met vrije wil om te gaan, is dat dan een mislukking van God?
ZonnTroLL

Als dat het geval zou zijn: natùùrlijk
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

abdel_malik

Windsurfer schreef:De meeste mensen kunnen volgens mij niet accepteren dat we biochemische fabriekjes zijn die er op een gegeven moment gewoon mee ophouden.  

Het godsbegrip heeft volgens mij als doel het kunnen accepteren van de beperkingen van het leven, daarbij het gevoel hebben dat je niet alleen bent, dat er een soort ouderfiguur is die op je let, voor je zorgt. God maakt de onbegrijpbare wereld voor veel mensen tot een overzichtelijker iets. Zoals Russell ben ik ook van mening dat God in deze zin voortkomt uit een soort angst. Het doel van God is dus die angst in te dammen, te beheersen.
dit is ongeveer de eerste keer dat ik een atheïst rëalistisch en eerlijk tegenover zijn eigen geloof aan zie kijken, chapeau. Het is inderdaad een logische stap om te geloven dat er meer achter het leven zit dan toeval en zinloosheid. Ik vind het dan ook raar dat er nog nihilisten zijn die gelovigen een bepaalde drang naar zingeving uit ongeloof (ongeloof in de gedachte dat het leven doelloos is) verwijten. Atheïsten zijn nihilisten die zichzelf voor de gek houden. Je kan geen betekenis toekennen aan iets dat geen grond heeft (alles is immers een gevolg van toeval). Ik vergelijk het altijd met iemand die zichzelf af probeert te zetten tegen lucht, zonder muur kan je jezelf niet afzetten.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!