Dat gold voor mijn eerste antwoord, niet voor mijn tweede, waarin ik je nu juist serieus tracht te nemen.
Ok, ik reageerde even op de "Is dat ook wat je wellicht bedoelde?". Op mij kwam dat over dat lijkt alsof ik naar iets zit te vissen. En dat is, nogmaals, verre van waar ik op uit ben. En, inderdaad over Gods
ervaring en hoe belangrijk God is voor mensen in hun leven (een vraag die onder andere in de European Values Study en de World Values Study zit en die ik ook gebruik in mijn eigen onderzoek) bestaat de nodige literatuur. Maar, dat wil voor mij nog niet zeggen dat dat de enige manier zou zijn God te meten. Misschien komt er of iemand op een heel goede andere suggestie.
Maar je kan toch niet minder of meer bestaan of niet bestaan? "God" is geen maat... Eigenschappen zouden eventueel misschien kwantificeerbaar kunnen zijn. Maar dan moeten we toch echt die eigenschappen aan God gaan toekennen. Dat kun je natuurlijk op goed geluk doen, maar een theory-driven approach lijkt me beter. Dan komen we toch uit bij het opstellen van een definitie van wat God is of inhoudt?
Goed, dan betekent dat in ieder geval dat jouw voorstel een dichtome variabele zou opleveren.
Een "theory driven approach" zou betekenen dat je zelfs een theorie zou moeten hebben, wat nog een stapje verder gaat dan alleen een operationalisering van een begrip. Over lengte, gewicht, leeftijd, maar ook over inkomen en geluk heb je niet per se een theorie nodig om toch tot een meting te komen.
Ik denk dat ik over hetzelfde probleem struikel als Johan: het meten van iets waarvan het bestaan onduidelijk is, zonder definitie van dat ding. Nu kan ik mee voorstellen dat je metingen uitvoert op iets waarvoor je verder nog geen definitie hebt. Ik kan me ook voorstellen dat je metingen uitvoert op iets waarvan het bestaan niet duidelijk is (door de metingen af te leiden uit andere zaken). Maar beide, dat gaat me boven de pet.
Voor de duidelijkheid: een definitie geven kan natuurlijk altijd, maar aangezien daar al een topic over is, wil ik daar uit de buurt blijven, dus mijn voorstel was een operationele definitie.