Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Itsme_CF
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 14:16

Hg - Kwik

Hallo,

Mijn vader kent een man en die heeft wat kwik.

Mijn vraag is, is het gevaarlijk als ik een beetje kwik in een flesje doe en dan gewoon op mijn kamer zet?

Komen er dan kwikdampen vrij of kan er iets gevaarlijk gebeuren?

Mvg

ads

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

jhullaert
Artikelen: 0
Berichten: 2.337
Lid geworden op: za 07 okt 2006, 15:32

Re: Hg - Kwik

Als het in een afgesloten potje zit niet maar ik zou het zeker niet in mijn slaapkamer zetten. Je weet nooit wat er mee gebeurt, je houd beter giftige stoffen niet in leefruimtes. :)

Als het potje openstaat kan er kwik verdampen dus dat risico wil je echt niet nemen. Vooral als er wat valt zijn het allemaal miniscule kwik bolletjes die je neit zomaar wegkrijgt en dan zit je met een echt gevaarlijk situatie lijkt me.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

woelen
Artikelen: 0
Berichten: 3.145
Lid geworden op: di 26 jul 2005, 13:09

Re: Hg - Kwik

Zoals chemaniac aangeeft, op zich kan het geen kwaad om dat kwik in een GOED AFGESLOTEN fles te bewaren. Als je het in je kamer zet, dan moet je wel 100% of liever nog 120% zeker zijn dat hij niet kapot kan vallen, want dan heb je wel echt een groot probleem. Mijn advies is, niet doen. Als jij dat kwik wilt bewaren, zet dan dat flesje goed opgeborgen weg.

Zelf bewaar ik ook wat kwik, zo'n 35 ml, in een dikglazen flesje van 50 ml met stevige schroefdop, welke ik op zijn beurt weer bewaar in een mayonaise emmertje, ingewikkeld in enkele boterhamzakjes en opgevuld met papierproppen en daar het deksel goed opgedrukt. Zelfs als dit emmertje valt breekt er niets en mocht om wat voor reden dat glazen flesje toch breken, dan zit het kwik nog steeds opgesloten in de boterhamzakjes en als die het niet houden, dan heb je het emmertje altijd nog als barriere. Dat emmertje is goed opgeborgen in een kast, zodat er niemand bij kan.
Itsme_CF
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 14:16

Re: Hg - Kwik

Ok, bedankt

Ik had hier ooit iets gelezen over een "vastgelast potje" zodat je het potje nooit meer open krijgt.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?
woelen
Artikelen: 0
Berichten: 3.145
Lid geworden op: di 26 jul 2005, 13:09

Re: Hg - Kwik

Je kunt glazen ampullen maken. Dergelijke ampullen kun je kopen en dan zelf toesmelten met een zeer hete vlam. Als je een ampul neemt met voldoende dik glas, dan heb je een prachtig sample van kwik, veilig afgesloten. Maar zelfs met zo'n sample moet je voorzichtig zijn, als hij valt op een harde vloer, dan breekt hij wel!

Afbeelding

Op deze manier kun je allerlei gevaarlijke stoffen veilig opsluiten. Zo heb ik zelf ook een sample van broom gemaakt:

Afbeelding

Dit sample van broom is van veel dunner glas en daarmee eenvoudig te bewerken. Broom is veel minder dicht dan kwik en zo'n sample van dun glas is te kwetsbaar met kwik, maar voor broom is het prima geschikt. Bovendien is een gebroken sample van broom vervelend (ramen en deuren goed openzetten en even flink luchten, dan is de damp wel weg), maar een gebroken sample van kwik is een regelrechte ramp als dat kwik in ziljoenen druppeltjes uiteen spat op de grond, dat gaat je wellicht duizenden euros kosten om je huis te (laten) decontamineren.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Itsme_CF
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 14:16

Re: Hg - Kwik

Dat is idd prachtig.

Bedankt voor alle antwoorden, en en heel mooie reactie van die ampullen.

Ik ben niet zEker of ik het ga doen.

MVG

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!