Puzzel Puzzels
Professor Puntje
Artikelen: 0

Hoe overleef ik AI?

Ik heb er steeds minder lol in nu AI nagenoeg alles beter weet dan ikzelf. Verdwenen zijn het gevoel van zelf zaken uit te zoeken, dingen te ontdekken, of het wedstrijdelement van wie in een topic het eerst met een correct antwoord of een juiste oplossing komt. Moeten we daar nu maar mee leren leven? Of desnoods naar een andere hobby uitzien?

Hoe gaan de andere leden van het forum hiermee om?

ads

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

wnvl1

Re: Hoe overleef ik AI?

Bij mij is het eigenlijk net omgekeerd. Dingen die ik vroeger moeilijk kon doorgronden, begrijp ik nu wél.
Het competitie-element — waarbij je kon zeggen: “kijk, deze mooie oplossing heb ik zelf gevonden” — is wel naar de achtergrond verdwenen. De focus verschuift meer naar deelnemen om bij te leren, in plaats van om te tonen hoe goed je bent.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

markos

Ja ik zoek bijna niks meer direct op , ik vraag het de AI.
Ik denk dat het in de toekomst nog erger wordt, als de robots gemeen goed worden, dan zit de AI gewoon op de bank naast je :shock:
Professor Puntje

Dank voor de antwoorden. Het wedstrijdelement zag ik tot voor kort ook als een aansporing om zelf beter te worden. Er zijn hier leden die beter in wiskunde zijn dan ikzelf en op zo'n niveau probeerde ik uiteindelijk ook zelf te komen. Maar doordat AI steeds beter wordt en menselijke deskundigheid steeds minder relevant zijn de regels van het spel vrij plotseling radicaal veranderd.
Regor

@wnvl1

U schreef:
"waarbij je kon zeggen: “kijk, deze mooie oplossing heb ik zelf gevonden” — is wel naar de achtergrond verdwenen. De focus verschuift meer naar deelnemen om bij te leren, in plaats van om te tonen hoe goed je bent."

Beetje naief of goedgelovig hoor.
De drang om iets (als eerste) te kunnen bewijzen is nog altijd sterk aanwezig stel ik vast.
Die een topic opent om samen op ST tot een oplossing van een probleem te komen ... vangt bot!
Men is er als de kippen bij om een alternatieve topic te openen ...... als men een oplossing vermoed.

De vraag is dus niet "Hoe overleef ik AI, maar hoe overleef ik "het menselijk gedrag." 8-)
Regor

@wnvl1,

Vandaar het Vlaamse gezegde .... "Het hemd is nader dan de rok" . zie google
wnvl1

Op dit forum is er niemand meer die qua algemene kennis van wiskunde of natuurkunde in de buurt komt van AI.
Flappelap kan zich hier en daar misschien nog wat onderscheiden van AI op specifieke vlakken. Op physicsforums zijn er wat meer mensen die dat kunnen, maar het is extreem moeilijk om beter te doen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
ukster

Wiskunde of deskundigheid is niet minder waardevol geworden, maar de functie ervan verschuift. Vroeger was het knappe: zelf alles kunnen afleiden, oplossen, doorrekenen. Met AI komt daar iets bij: weten wat je moet vragen, hoe je een oplossing controleert, en of iets echt klopt. Vroeger was je een schaakspeler die beter probeerde te worden dan anderen; Nu speel je in een wereld waar iedereen ineens toegang heeft tot een super-engine. Dan verandert de competitie van “wie rekent het diepst” naar “wie begrijpt de stelling het best, stelt de juiste vragen, en ziet waar de engine fout kan zitten.”
wnvl1

Regor schreef: zo 19 apr 2026, 19:06 @wnvl1

U schreef:
"waarbij je kon zeggen: “kijk, deze mooie oplossing heb ik zelf gevonden” — is wel naar de achtergrond verdwenen. De focus verschuift meer naar deelnemen om bij te leren, in plaats van om te tonen hoe goed je bent."

Beetje naief of goedgelovig hoor.
De drang om iets (als eerste) te kunnen bewijzen is nog altijd sterk aanwezig stel ik vast.
Die een topic opent om samen op ST tot een oplossing van een probleem te komen ... vangt bot!
Men is er als de kippen bij om een alternatieve topic te openen ...... als men een oplossing vermoed.

De vraag is dus niet "Hoe overleef ik AI, maar hoe overleef ik "het menselijk gedrag." 8-)
Uiteraard is die drang nog altijd aanwezig (dat heb ik ook wel), het lukt alleen niet meer omdat je steeds door AI afgetroefd wordt.

Wat betreft het zelf zoeken naar een bewijs van grote wiskundige problemen zoals Collatz, Rieman, vier kleuren, ... ; daar kan ik niet zoveel motivatie voor vinden. Daar hebben al zoveel mensen naar gezocht met een IQ dat veel groter is dan het onze, dat het allemaal weinig tot geen kans op slagen heeft. De kans om de loto te winnen is veel groter. Ik kan echt niet geloven dat op dit forum met mensen die amper ervaring hebben met grafentheorie, een bewijs voor het vie kleuren probleem gevonden zou worden. Ik zou eerder iemand zijn die het een uitdaging zou vinden om te proberen het bestaande computerbewijs te begrijpen. Maar laat je zeker niet ontmoedigen. Wie weet...
R_Bena
Beheer

Ai gaat bijna alles overnemen, niet alleen internet. Nu al vinden velen het fijner om met ai te praten dan met mensen. En we zijn nog maar drie jaar na de introductie van chatgpt. De volgende versies gaan veel intelligenter worden, tot op het punt dat wij ze niet of nauwelijks meer kunnen begrijpen.

De wereld gaat fundamenteel veranderen en ontwikkelingen zullen waarschijnlijk veel sneller gaan.

Ai is op dit moment al intelligenter dan de meest intelligente mens, en in de output ook sociaal begaafder.

Voor degenen die een zekere mate van trots onttrokken aan hun intellectuele voorsprong of kennis, of daaraan een deel van hun identiteit ontleenden, kan dit vervelend zijn.

Hoe pijnlijk ook, iedereen wordt vroeg of laat voorbijgestreefd. Als je vroeger in de kroeg de lokale playboy was, word je nu door datingapps opzij gezet, want daar staan een hoop knappere personen op, om maar een ander voorbeeld te noemen.

Ai is menselijke intellectuele arbeid overbodig aan het maken.
wnvl1

ukster schreef: zo 19 apr 2026, 19:13 Dan verandert de competitie van “wie rekent het diepst” naar “wie begrijpt de stelling het best, stelt de juiste vragen, en ziet waar de engine fout kan zitten.”
Dat klopt wel lijkt mij. Ik denk dat je bvb op dit forum nu dikwijls meer indruk kunt maken met het stellen van interessante vragen dan met de juiste antwoorden.
ukster

Precies..De vraag wint van het antwoord!
Professor Puntje

Een mooie afleiding vinden geeft mij plezier en voldoening, maar dat zie ik bij het stellen van een effectieve vraag aan AI nog niet gebeuren. Ik doe dingen liever zelf. Dus wordt het voor mij waarschijnlijk toch een andere hobby te zoeken.
ukster

Het hoeft geen vervanging te zijn van zelf denken. Je kunt AI inzetten als sparringpartner in plaats van als antwoordenmachine.
- Je laat je bijvoorbeeld eerst volledig vastlopen op een probleem.
- Vraag daarna niet om de oplossing, maar om een kleine hint of een andere invalshoek Of laat AI jouw redenering bekritiseren in plaats van het probleem op te lossen. Dan blijft het jouw ontdekking, alleen met wat duwtjes in de rug—een beetje zoals een goede docent of collega dat zou doen.
- Als je merkt dat AI het “te makkelijk” maakt, kun je het zelfs expres moeilijker maken voor jezelf: vraag om minimale hints, of alleen controle achteraf. Dan behoud je juist die voldoening.
-Iemand zo als jij die plezier haalt uit afleidingen en diep nadenken, gaat dat niet zomaar vervangen door iets anders. Dat zit behoorlijk diep. De vorm kan veranderen, maar die drang blijft.

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Professor Puntje

@ukster Dat voelt toch een beetje als fopperij, want ik zou aan AI ook gelijk het hele antwoord kunnen vragen. Dus ben ik dan bezig met het overwinnen van nodeloze barrières die ik aan mijzelf heb opgelegd. Verder zullen anderen wel AI raadplegen, dus kom je zo nooit meer met iets nieuws. Zo heb ik ook geen lol in het maken van kruiswoordpuzzels. Maar openstaande wiskundeproblemen trekken mij dan weer wel, ook al besef ik dat de kans dat ik ze op kan lossen nihil is.

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!