2000 kNm = 2000 kWs = 0,55 kWh. Met een pomp van 550 watt zou je dit klusje dus in een uur kunnen klaren, mits de pomp die capaciteit heeft.
Om 20 m3/uur 10 meter op te pompen zou theoretisch een vermogen van 550 Watt nodig zijn als de pomp een rendement van 100% zou hebben. In de praktijk zal het iets van 1 kW zijn.
Maar het idee om een tank te gebruiken is inmiddels al verlaten door de topicstarter, krijg ik de indruk, omdat die 0,3 bar niet genoeg is voor de sprinklers plus leidingen/slangen.
*In dit geval van overhead beams denk dat rechtstreeks uit de rivier pompen in de overhead beams de beste oplossing is, dit moet dan in gebeuren in de ochtend tussen 5 en 9u denk ik. Dat betekent 10 kuub water per uur, 7 meter omhoog, + de nodige extra druk om te besproeiing over te gaan.
Als ik wat google krijg ik de indruk dat de sproeiers van de sprinklers zo'n 2 - 3 bar drukval zullen hebben. Tel daarbij nog zeg 1 bar voor leidingen en slangen en 10 meter hoogteverschil en de pomp moet een opvoerhoogte in de orde van 50 meter hebben. Voor 10 m3/uur en een pomprendement van zeg 50 % vergt dit een asvermogen van 2,8 kW oftewel bijna 4 pk. Die 1 bar die ik hierboven gebruik voor de leidingen en slangen komt voorlopig uit mijn duim en hangt sterk af van de totale lengte en de gekozen diameter.
**** Betreft die 0.3 bar dat het een onmogelijkheid is om hier een sprinkler op te zetten en los staat van de diameter van de waterslang waaraan deze gekoppeld is. Svp leg eens uit, werkelijk ik heb 2 ingenieurs over de vloer gehad die het tegendeel beweren en bij hoog en laag beweren dat het op die manier wel kan bij 3 meter en die druk dus kunnen opvoeren doormiddel van een brede diameter slang te gebruiken.
Die 0,3 bar druk kan niet opgevoerd worden door een brede diameter te gebruiken. Men kan hiermee slechts zorgen dat de slang nauwelijks drukval heeft en die volledige 0,3 bar beschikbaar is voor de sproeiers. Als die sproeiers tenminste op grondniveau zouden staan, maar als die sproeiers op zeg 2 meter hoogte staan dan heb je nog maar 0,1 bar beschikbare drukval.
* motortype, duur pompen per dag, maakt niet uit, zelf dacht ik aan een oude diesel uit een auto gesloopt, deze hebben een rendement van rondom de 25%, correct ?
Ik vroeg naar het pomprendement, niet het motorrendement. Als je een dieselmotor uit een auto wilt gebruiken zal zijn vermogen vééééél te groot zijn. Dat betekent moeilijk regelen en een motorrendement dat bij laag toerental heel laag kan zijn.
Pomptype maakt wel uit want bij een centrifugaalpomp is zowel de capaciteit als de opvoerhoogte en persdruk afhankelijk van het toerental. Gebruik je een dieselmotor die veel te groot is dan kunnen de leiding en slangen barsten als je het toerental niet laag genoeg houdt.
Bij een zuigerpomp neemt de capaciteit toe en daardoor ook de druk want de sprinklers zullen meer drukval hebben bij meer debiet. Zo'n systeem zal een veiligheidsklep hebben maar de capaciteit daarvan zal groot genoeg moeten zijn voor het maximum vermogen van de dieselmotor, haast ondoenlijk.
Je zult eerst moeten kiezen welk irrigatiesysteem je nou eigenlijk wilt. Is het met sprinklers dan zul je via fabrikanten moeten achterhalen wat het verband (tabel of grafiek) tussen debiet en drukval van verschillende sprinklers is, hoe ver die sprinklers uit elkaar geplaatst moeten worden, hoe ver boven de grond, etcetera.
Hydrogen economy is a Hype.