Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Is vertrouwen in iemand zinvol ?

Zelfs al is het moeilijk "vertrouwen " te omschrijven ...... kan men er toch een aantal vragen over stellen....... in de veronderstelling dat elkeen een idee heeft waarover het gaat.

1. Op welke basis steunt het vertrouwen van een mens in een ander ?
2. Wat is het doel / nut van het vertrouwen in iemand ?
3. Waarom is vertrouwen zo fragiel, men kan het ogenblikkelijk verliezen .... en vaststellen dat een leven lang tekort is om het vertrouwen te herstellen ....met de twijfel als het uberhaut wel mogelijk is ?
4. Is vertrouwen in iemand iets dat in onze huidige maatschappij steeds minder waarde heeft ... alles moet geschreven en ondertekend worden....... vroeger was een woord, een woord !
5. Is het oude gezegde "Wees te vertrouwen, maar vertrouw niemand " nog steeds zinvol, ... aannemende dat het vroeger wel / misschien zinvol was ?

Ben benieuwd naar jullie meningen.
Graag geen denigrerende posts, noch open deuren instampen aub.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Madjif

Re: Is vertrouwen in iemand zinvol ?

In het Trump tijdperk lijkt het vertrouwen in anderen af te brokkelen. Het is ieder voor zich geworden en moreel holt het westen achteruit. Ik ben in veel andere landen geweest en het is hier erger dan ooit geworden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@Madjif,

Dank U,

U blijkt verschillen vastgesteld te hebben in verschillende landen.
Kan U er wat dieper op ingaan ? ..... en heeft u ook persoonlijke meningen / antwoorden op de vragen en bedenkingen die ik poste in mijn topic ?
Madjif

@Regor: men is hier over het algemeen bedachtzamer aan het worden en voortdurend op eigen gewin uit. Dat zie je nu ook terug in de politiek en het bedrijfsleven. Sinds de periode Trump is het erger geworden, zo lijkt het.

Op de andere vragen kan ik niet echt antwoorden. Het lijken me ook suggestieve vragen.
Regor

@Madjif,

Inderdaad, de vragen 3 en 4 zijn nogal suggestief .... ze verraden een stuk mijn mening erover.
De vragen 1,2 en 5 zijn het volgens mij niet.

Het vertrouwen in de mens is blijkbaar zo laag, dat men zelfs niet het vertrouwen wilt geven aan een topic plaatser om er zijn mening over te geven.
Een teken aan de wand ?
Laat alle remmen los !
HansH

Doet me een beetje denken aan dat liedje van het goede doel. vertrouwen zonder vriendschap is al lastig. en met vriendschap ook nog steeds risicovol. zit verankerd in de overlevings instinkten van de mens. en die zijn niet gebaseerd op vertrouwen. Hooguit als vertrouwen je persoonlijk helpt, maar dan is het feitelijk dus weer eigenbelang. En hoe groter de consequenties hoe minder het vertrouwen. rijke mensen met veel vrienden hebben vrienden omdat het voor hunzelf nauwelijks consequenties heeft qua kosten etc, maar feestjes ook voor jezelf leuk zijn. Dus ook weer eigenbelang.
dus als je iemand kunt vertrouwen zonder dat die er zelf voordeel bij heeft en misschien zelfs persoonlijk nadeel van ondervindt dan heb je het pas over echte vrienden of mensen waar je op kunt bouwen. maar dat zijn er weinig volgens mij. misschien zelfs helemaal niet.
Regor

@HansH,

Dank U,
Is wel een amalgaan die ik moet sorteren om antwoord te hebben op mijn vragen.
Kan U uw mening geven per vraag als leidraad ?

Laat mij er nog eentje aan toevoegen:
6. Wanneer is men te vertrouwen (voorwaarden) ?
HansH

Regor schreef: zo 12 okt 2025, 22:42
Is wel een amalgaan die ik moet sorteren om antwoord te hebben op mijn vragen.
Kan U uw mening geven per vraag als leidraad ?
Doet me een beetje denken aan dat liedje van het goede doel. vertrouwen zonder vriendschap is al lastig (1). en met vriendschap ook nog steeds risicovol (1). zit verankerd in de overlevings instinkten van de mens (1,2). en die zijn niet gebaseerd op vertrouwen (3). Hooguit als vertrouwen je persoonlijk helpt (1,2,3), maar dan is het feitelijk dus weer eigenbelang (2). En hoe groter de consequenties hoe minder het vertrouwen(1,2). rijke mensen met veel vrienden hebben vrienden omdat het voor hunzelf nauwelijks consequenties heeft qua kosten etc, maar feestjes ook voor jezelf leuk zijn (1,2). Dus ook weer eigenbelang(1,2).
dus als je iemand kunt vertrouwen zonder dat die er zelf voordeel bij heeft (6) en misschien zelfs persoonlijk nadeel van ondervindt dan heb je het pas over echte vrienden of mensen waar je op kunt bouwen (6). maar dat zijn er weinig volgens mij (4). misschien zelfs helemaal niet.
R_Bena
Beheer

Het zou interessant zijn om de empirische gegevens hier op los te laten. Die zeggen vaak meer dan hoe iemand denkt dat de boel in elkaar steekt (subjectieve mening).

Over het algemeen:

- Vertrouwen mensen knappere personen eerder.

Bron: https://www.researchgate.net/publicatio ... _Responses

- Er zijn ook genderverschillen. Onder andere: mensen hebben in situaties met beide geslachten de neiging om vreemden van het andere geslacht meer te vertrouwen dan die van hetzelfde geslacht. Bovendien blijkt dat vrouwen andere vrouwen veel meer vertrouwen dan mannen andere mannen.

Bron: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26774437/

- Mensen vertrouwen bijvoorbeeld ook vrouwelijke wetenschappers eerder dan mannelijke wetenschappers:

Bron: https://www.universityworldnews.com/pos ... 7183348571

- Doorgaans vertrouwt men iemand uit de eigen etnische groep eerder dan iemand uit andere groepen.

Vertrouwen wordt ook gevormd op basis van de bias ten aanzien van het ras van de persoon:

Bron: https://www.researchgate.net/publicatio ... t_Decision

Etniciteit is bij migranten zodanig doorslaggevend dat zelfs aantrekkelijkheid geen modifier is voor mate van vertrouwen:

Bron: https://www.nature.com/articles/s41598-024-78291-9

Dit zijn dus de ruwe data. Aka hoe de boel werkelijk in elkaar steekt, in plaats van wat mensen denken of zichzelf wijsmaken (wat ik persoonlijk niet zo interessant vind, omdat het niets zegt over de werkelijke stand van zaken).
Regor

@Bena,

Dank U, zeer interssant, op één punt na...

De meningen van mensen zijn fundamenteel voor het bestaan van een forum.
Men leert van elkaar.
Als we enkel moeten bijleren via internet / ai ..... delete dan maar het ST !
R_Bena
Beheer

Regor schreef: ma 13 okt 2025, 14:04 @Bena,

Dank U, zeer interssant, op één punt na...

De meningen van mensen zijn fundamenteel voor het bestaan van een forum.
Men leert van elkaar.
Klopt, zeker. Het was ook louter een functionele zin, om het contrast te versterken. Ik hou van contrast.
boertje125

Ja vertrouwen is zinvol voor een groep.
het maakt de groep veel weerbaarder en doortastender dan een verzameling wantrouwende eenlingen
Regor

@broertje125

Ok, ik denk dat ik weet wat jij bedoeld.
En trouwens, een groep is een verzameling van individuen waartussen onderling per set van twee meer of minder vertrouwen is.
Niet meer en niet minder.
R_Bena
Beheer

Nog meer onderzoeken:

In slechts 34 milliseconden wordt het oordeel van mensen geveld over iemands mate van betrouwbaarheid. Het geeft aan hoe belangrijk uiterlijk is in het oordeel dat mensen vellen:
People automatically evaluate strangers’ trustworthiness with little time and effort. As little as 34 milliseconds are sufficient to form stable expectations of another person’s trustworthiness.
https://rips-irsp.com/articles/10.5334/irsp.623

De rol van dopamine in vertrouwen:
Als dopamine uit balans is
Het interessante is dat dopamine dus niet alleen invloed heeft op beloning en motivatie, maar ook op sociale situaties. Als dit systeem uit balans raakt, kan dat grote gevolgen hebben. Bij aandoeningen zoals depressie, schizofrenie of de ziekte van Parkinson blijkt het inschatten van anderen veel lastiger te zijn. Mensen interpreteren signalen dan sneller verkeerd of hechten juist te veel of te weinig waarde aan nieuwe informatie

https://gezondnu.nl/gezondheid/onderzoe ... in-anderen

Vertrouwen in de samenleving van Nederlanders:
Nederlanders zijn bezorgd over de manier van samenleven, ondanks dat het sociale vertrouwen in ons land relatief hoog is en stabiel blijft. Een meerderheid voelt zich verbonden met Nederland en de eigen buurt, en vindt dat anderen te vertrouwen zijn. Tegelijkertijd ervaren veel mensen discriminatie, verharding en onveiligheid in de samenleving.

https://www.scp.nl/actueel/nieuws/2025/ ... n-ons-land

Vertrouwen in wetenschap in Nederlandse samenleving:
Vertrouwen in wetenschap gestegen

Het vertrouwen van Nederlanders in de wetenschap is hoog gebleven en zelfs licht gestegen ten opzichte van de editie van 2021. En dat terwijl het vertrouwen in alle verschillende instituties gedaald is.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/onderzo ... wetenschap

Jongere mensen hebben een hogere mate van vertrouwen in anderen dan oudere leeftijdsgroepen:

Among specific age groups, the highest levels of trust in others were most commonly reported by people aged 16 to 29 in the majority of EU countries. This trend was observed in 15 countries, with Romania recording the highest score (7.7). In 5 countries, however, individuals aged 65 and older reported higher trust compared with other age groups, particularly in Finland (7.5). Only 2 countries - Denmark (5.7) and Slovenia (4.7) - reported the highest trust ratings among those aged 30 to 64. In the remaining countries, different age groups reported the same average rating.

https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20250114-2

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Regor

@Bena,

Bedankt,
Interessant, vooral het laatste valt mij op ..... dat jongeren vlugger iemand of een situatie vertrouwen dan ouderen.
Wellicht heeft dat als gevolg dat ze (misschien) meer bedrogen worden.
De volwassenen maken blijkbaar misbruik van het vertrouwen van de jongeren ..... die op veel vlakken nog onwetender zijn ... denk ik.

Vertrouwen in een groep / collectief / land is natuurlijk van een andere orde, maar toch blijkbaar soms gesteund op het vertrouwen in een leider.

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!