Wat me al een tijdje bezighoudt is hoe en waarom de Jihad past in de Islam.
Ik ben geen Moslim maar ik ken persoonlijk tamenlijk wat mensen die bereisd zijn in de moslimwereld.
Zij spreken van vreedzame mensen. (op een uitzondering na)
Wat me nu steekt is vooral de beeldvorming in de media over Islam en dat mensen die leugens geloven.
Ik begin deze topic met een quote van wikipedia:
Nu, ik vind dit een zeer intressant idee (die Innerlijke Jihad), maar ik stel me wel vragen bij de Uiterlijke Jihad. (Als het niet over zelfverdediging-Jihad gaat)Jihad (Arabisch: جÙâ¡Ø§Ø¯, djihÄd) is een begrip uit de islam. Het komt van de Arabische woordstam jhd, dat 'strijd' betekent. Moslims zien het als hun taak om hun geloof te beschermen en te verdiepen. Er wordt een onderscheid gemaakt in een innerlijke en een uiterlijke jihad. Er worden zowel in islamitische als niet-islamitische kringen verhitte discussies gevoerd over de precieze betekenis van het begrip.
Een veel gebruikte onderverdeling van het begrip jihad is het onderscheid tussen:
* innerlijke jihad of grote jihad
* uiterlijke jihad of kleine jihad
De innerlijke jihad, door Mohammed ook wel grote jihad genoemd, is de strijd tegen verleidingen en de strijd tegen het ego (nafs). Dit komt onder andere naar voren in onthouding tijdens de maand Ramadan en in het sjiisme in de vorm van rituele zelfkastijding tijdens Asjoera. Ook de vijf dagelijkse gebeden op tijd verrichten, ook â" of zelfs juist â" als je het druk hebt, wordt als jihad aangemerkt.
De uiterlijke of kleine jihad is met name (defensieve) gewapende strijd tegen degenen die de islam of de eenheid van de islamitische heerschappij bedreigen. Islamistische groeperingen gebruiken wel de term heilige oorlog, een begrip dat in het vocabulaire van de klassieke sharia niet voorkomt en zeer waarschijnlijk is overgenomen uit de geschiedenis van het christendom. Het uiteindelijk doel van de uiterlijke jihad wordt door deze groeperingen wel als de verwezenlijking van een moslimsamenleving door het invoeren van de sharia gedefinieerd.
De innerlijke jihad is een plicht voor iedere moslim. De uiterlijke jihad wordt echter beschouwd als een collectieve verplichting onder verantwoordelijkheid van een islamitisch heerser (kalief). Dat wil zeggen dat er, wanneer een moslimstaat wordt bedreigd of aangevallen, voldoende mankracht wordt gemobiliseerd om het land te verdedigen. Een moslim die de innerlijke jihad beleeft, hoeft dus niet ook de uiterlijke jihad te praktiseren.
Door begripsvernauwing en historische gebeurtenissen (kruistochten, beleg van Wenen in 1673) heeft in het Westen vooral de uiterlijke jihad bekendheid gekregen. Ook de berichtgeving rond en door militante organisaties als Hamas en Islamitische Jihad dragen aan deze beeldvorming bij.
Ik vraag me zelf af of mensen die dat willen exporteren, wel echte moslims zijn. Hier volgt mijn redenering.
1. de Innerlijk Jihad: een strijd tegen het ego (Nafs).
2. de Uiterlijke Jihad: een strijd uit zelfverdediging.
3. de Heilige Oorlog is blijkbaar geen Jihad , komt zelf niet voor in de Sharia.
Dus, grote verkeersvliegtuigen in immense wolkenkrabbers vliegen, is NIET toegestaan volgens de Koran en de Sharia.
Ik kom hier nog op terug.
Edit ypsilon: Het is niet nodig om expliciet te vragen om reacties. Als iemad een antwoord heeft, komt het er wel
Puzzels