Wat is jaloersheid / jaloezie ?
Vrije tribune.
Moderators: Rhiannon, R_Bena
Ja. Bijna alle vooruitgang komt voort uit emoties die de mens als 'slecht' typeert, zoals jaloezie, woede, wrok, wraak, minderwaardiheidscomplexen, lijden, verongelijktheid, de drang om anderen te domineren, te onderwerpen en te manipuleren, etc.
Jaloezie is slechts één van de emoties die een mens kan voelen. Maar het is een enorme drijfveer, en waarschijnlijk zou het ontbreken ervan hebben betekend dat de wereld veel minder ver ontwikkeld zou zijn.Stel dat jaloersheid niet meer zou bestaan ......hoe zou de samenleving er dan uitzien ?
Dat zijn verschillende dingen! Men kan heel goed jaloers zijn op een ander zonder ook maar iets te ondernemen om zelf beter te worden. Of niet jaloers zijn op een ander, maar die ander wel als model nemen om zelf ook beter te worden. Of jaloers zijn op een ander, en er naar streven dat die ander het slechter krijgt. Jaloezie is simpelweg een soort van verongelijktheid over wie wat heeft of is. Dat staat verder los van wat men vervolgens met die emotie doet.
Een (hypothetisch) perfect gelukkig mens zou waarschijnlijk (bijna) niets doen. Omdat ie niet de drang voelt iets aan z'n leven te verbeteren of te veranderen (hij is immers perfect gelukkig met wat ie heeft en wat ie is).dat een extreem gelukkig mens " niets doet
Er gaat een bepaalde onrust aan vooraf. Nu is dat niet zo heel erg, het kan een bepaalde opwinding zijn/adrenaline. Maar een hypothetisch perfect gelukkig mens voelt zelfs die onrust niet, is compleet één met de omgeving en het moment. Kan uren en uren naar een paardenbloem in het gras kijken zonder ook maar enige drang of onrust te voelen iets te doen, heeft geen verlangen naar iets anders.Dat een gelukkig mens niets zou doen is onzin. Zo iemand zou nog steeds eten, drinken, slapen, een wandelingetje maken. Wellicht een boek lezen, muziek maken, hobby's beoefenen, (vrijwilligers)werk doen, of hier en daar een praatje maken.
Uiteraard.
What makes you think so?Ook heb ik grote twijfels of we als mensen met de huidige onbeheerste technologische "vooruitgang" eigenlijk wel gediend zijn. Ik vermoed van niet - zie het topic over de toekomst van AI.
Oké. Dat denk ik ook. Maar wat is precies het probleem daarmee? Ik hoor verschillende mensen deze vrees uiten - ik heb het niet per se over jou - en dan denk ik: men geeft nog niet eens een stuiver om de duizenden doden die elke dag om hen heen op aarde vallen, en dan zou men zogenaamd iets geven om mensen die achtien generaties verder zouden leven. Ik geloof niet in de oprechtheid daarvan.Professor Puntje schreef: ↑zo 21 dec 2025, 21:26 Het gevolg zal zijn dat we als mensen uiteindelijk door AI en robots worden ingehaald en er steeds minder toe zullen doen.
Men zou er als gelukkig mens nog steeds plezier in kunnen hebben om bijvoorbeeld wiskunderaadsels op te lossen. Puur voor de uitdaging. Of muziek te maken, te schilderen, of wat dan ook. Ik zie genieten niet als een passief gebeuren. Maar eerder als de flow van bezig zijn met dingen die je graag doet. Dat zal praktisch gesproken niet altijd kunnen, maar het bezig zijn met dergelijke activiteiten lijkt mij veel meer bij te dragen aan een gelukkig leven dan een passief en willoos genieten.