In de Volkskrant vandaag een artikel over (net)klokken die in heel Europa inmiddels 6 minuten achterlopen.
Verklaring: De netfrequentie is geen 50 Hz, maar 4 duizendste Hertz lager. Dat komt door gebakkelei tussen Servië en Kosovo, waardoor er 300 MW minder energie door deze landen geleverd wordt dan afgesproken. Andere bronnen (o.a. NOS) melden dat het probleem begin januari begon.
Dit klinkt mij raadselachtig in de oren.
Ik kan mij voorstellen dat variatie in de energieproductie/afname een invloed heeft op de netfrequentie, al weet ik even niet hoe dat dan precies werkt. Maar 300 MW is minder dan een Watt per Europese burger. Het lijkt mij toe dat de natuurlijke variatie van het energieverbruik heel veel meer dan die ene Watt is, al is het maar dat de verlichting nu de dagen lengen minder lang aan staat of door het variërende gebruik van elektrische verwarming. Dus zou ik denken dat als energieproductie al een invloed heeft op de netfrequentie, deze continue actief bijgesteld moet worden bij een variërende afname, en dat dus die luizige Watt per inwoner helemaal niets uitmaakt. Daarbij komt dat er door genoemde landen dus wat minder energie op het net gezet wordt, maar dat heeft niets te maken met het daadwerkelijke verbruik want elders moet dat weer gecompenseerd worden door meer energieproductie.
Wie weet hoe het werkelijk zit?
Puzzels