Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Kunnen fotonen onderling botsen ?

Gezien het duale gedrag van fotonen, golven en corpusculair (vooral dat!) vraag ik mij af als fotonen onderling kunnen botsen ..... gezien ze zich ook kunnen gedragen als deeltjes ?

Daarnaast, bedenkende dat het Higgs Boson kan vervallen in twee fotonen ( klopt dat ?) en het omgekeerde theoretisch ook mogelijk is .......kan het toch niet anders dan dat fotonen (met de gepaste energie) kunnen / moeten botsen daarvoor !

Waar zit ik fout ?

Ben benieuwd.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

vijv

Re: Kunnen fotonen onderling botsen ?

Regor,

Je zit niet fout. Fotonen kunnen interageren (botsen) met elkaar. Maar dit via een tussenstap. Een mogelijk proces is bijvoorbeeld via virtuele electronen in het vacuum (quantumfluctuaties) die de fotonen absorberen en terug uitzenden. Twee fotonen met genoeg energie kunnen ook deeltjes laten ontstaan. Hoe deze processen juist gaan laat ik over aan anderen (niet direct mijn expertise)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Ter aanvulling met wat formules erbij.

Fotonen kunnen inderdaad met elkaar interageren (''botsen''), maar niet rechtstreeks.

Het cruciale punt is dat de klassieke elektromagnetische theorie lineair is. De Lagrangiaan van het vrije elektromagnetische veld is

\[
\mathcal{L}_{\mathrm{EM}}
=
-\frac{1}{4}F_{\mu\nu}F^{\mu\nu},
\]

waar

\[
F_{\mu\nu}
=
\partial_\mu A_\nu-\partial_\nu A_\mu.
\]

Omdat deze Lagrangiaan kwadratisch is in het veld \(A_\mu\), volgen lineaire bewegingsvergelijkingen (de Maxwellvergelijkingen in vacuüm). Daardoor geldt het superpositieprincipe: als \(A_1\) en \(A_2\) oplossingen zijn, dan is \(A_1+A_2\) ook een oplossing. Twee lichtgolven kunnen elkaar dus passeren zonder elkaar te beïnvloeden.

In de kwantumelektrodynamica (QED) komt daar een koppeling bij tussen het elektromagnetische veld en het elektronenveld:

\[
\mathcal{L}_{\mathrm{int}}
=
-e\,\bar{\psi}\gamma^\mu A_\mu \psi.
\]

Deze term beschrijft hoe een foton koppelt aan een elektron of positron. Er bestaat echter géén fundamentele term van de vorm

\[
A_\mu A^\mu A_\nu A^\nu,
\]

die een rechtstreekse foton-fotonkoppeling zou geven.

Toch kunnen twee fotonen met elkaar verstrooien via een elektron-positronlus. Het laagste-orde Feynman-diagram bevat vier fotonen die gekoppeld zijn aan een gesloten lus van virtuele elektronen. De verstrooiingsamplitude is dan niet nul:

\[
\mathcal{M}_{\gamma\gamma\rightarrow\gamma\gamma}\neq 0.
\]

Bij lage energieën kan men het effect samenvatten in de effectieve Euler-Heisenberg-Lagrangiaan:

\[
\mathcal{L}_{\mathrm{EH}}
=
-\frac14 F_{\mu\nu}F^{\mu\nu}
+
\frac{\alpha^2}{90m_e^4}
\left[
(F_{\mu\nu}F^{\mu\nu})^2
+
\frac74
(F_{\mu\nu}\tilde F^{\mu\nu})^2
\right].
\]

De nieuwe termen zijn vierdegraads in het elektromagnetische veld. Ze maken de theorie effectief niet-lineair en veroorzaken verschijnselen zoals foton-fotonverstrooiing.

Met andere woorden: in de klassieke theorie is de kans op

\[
\gamma+\gamma\rightarrow\gamma+\gamma
\]

exact nul. In QED wordt die kans klein maar eindig doordat de interactie verloopt via virtuele geladen deeltjes.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@vijv en wnvl1,

Dank Jullie,

Twee bedenkingen:
1. Welke bewijzen kent de wetenschap dat fotonen corpusculair zijn ?
2. Hoe werkt een fotonen multiplicator ? ... beeld versterker ?
wnvl1

1. Een diepere vraag is wellicht niet waarom fotonen corpusculaire eigenschappen vertonen, maar waarom de energie en impuls van het elektromagnetische veld gekwantiseerd zijn.

Hint: Weet je waarvoor Einstein de Nobelprijs heeft gewonnen? Dat is alvast een eerste bewijs.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@wnvl1,

Ja natuurlijk, voor het foto -elektrisch effect.

Sorry, zie ik persoonlijk niet als bewijs voor corpusculair gedrag ! 8-)
Effen blijven bij vraag 1 aub ........ is twee spleten experiment daar een bewijs voor .... of net niet ?
HansH

Regor schreef: wo 03 jun 2026, 12:16
2. Hoe werkt een fotonen multiplicator ? ... beeld versterker ?
zie bv https://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldversterker
Dat ding multipliceert geen fotonen maar slaat elektronen los dmv een hoge spanning, soort lawine effect.
OOOVincentOOO

Volgens mij bedoel je deze link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fotomultiplicator
Regor

@HansH en @Vincent,

Dank Jullie,
Beide links interessant .... ook de scintilator.
Bljkbaar gebeurt de beeldversterking via elektronen .... zal het nog eens beter moeten lezen.

Ik las vroeger over een apparaat dat in staat was om 1 foton te meten en te mulipliceren.
Regor

@wnvl1,

Dat de botsing van fotonen enkel weer kan "uit de doeken" gedaan worden door de "hulplijn" van het "virtuele" maakt het voor mij weeral "spookachtig, sorry.
HansH

OOOVincentOOO schreef: wo 03 jun 2026, 16:10 Volgens mij bedoel je deze link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fotomultiplicator
dat is het idee inderdaad.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ertube.svg
de photocathode is feitelijk de scheiding tussen fotonen en elektronen.
licht komt binnen en valt op de fotocathode waar het licht elektronen vrij maakt via het fotoelektrisch efect.
Daarna zijn het dus de elektronen die onder invloed van een hoogspannings veld versneld worden en iedere keerv als ze zo'n plaatje raken worden door de botsing nog meer elektronen vrijgemaakt en worden het er elk plaatje een factor meer.
wnvl1

Regor schreef: wo 03 jun 2026, 16:44 @wnvl1,

Dat de botsing van fotonen enkel weer kan "uit de doeken" gedaan worden door de "hulplijn" van het "virtuele" maakt het voor mij weeral "spookachtig, sorry.
Het gaat dan ook over een heeel klein effect. In de theorie van Maxwell gaan ze gewoon door mekaar.
Regor

Ik merk in de links fotons die een cascade van electronen teweeg brengen ...... maar geen toestel die fotons multicipleert.
wnvl1

Dat kan via gestimuleerde emissie.

ads

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

HansH

wnvl1 schreef: wo 03 jun 2026, 22:59 Dat kan via gestimuleerde emissie.
Hoe het werkt
Aangeslagen toestand: Een elektron in een atoom bevindt zich tijdelijk op een hoog energieniveau.

De trigger: Een foton met exact de juiste hoeveelheid energie passeert. Deze energie moet gelijk zijn aan het verschil tussen het hogere en lagere energieniveau.

Emissie: De interactie stimuleert het elektron om terug te vallen naar een lager energieniveau. Hierbij komt de overtollige energie vrij in de vorm van een nieuw foton.

Versterking: Het uitgezonden foton is identiek aan het originele foton. Beide fotonen kunnen nu op hun beurt weer andere aangeslagen atomen stimuleren, waardoor er een kettingreactie ontstaat die leidt tot een krachtige, coherente lichtstraal.

maar de energie om een foton te maken zit dus in een atoom in aangeslagen toestand, dus feitelijk een elektron dat vervalt naar een lagere energie toestand.

bij een laser moet je dus die energie om atomen in de aangeslagen toestand te brengen steeds weer toevoeren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!