Puzzel Puzzels
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Lange contrails

Vandaag bleven de contrails (d.w.z. condensatiesporen van vliegtuigen) een kwartier of langer zichtbaar aan de onbewolkte hemel. Dankzij de contrails kon ik overvliegende vliegtuigen verrassend ver volgen, tot ver boven de Noordzee. De vliegroute was ook te volgen met flightradar24 op de smartphone.

contrail
ABC: lange contrail van vliegtuig met bestemming Londen. B is een bocht ver weg boven de Noordzee, C is 200 km ver weg. Foto gemaakt in Alkmaar.

Mijn vraag is welke atmosferische omstandigheid bepaalt hoe lang een contrail zichtbaar blijft aan de hemel. Er is nu een groot hogedrukgebied boven Europa. Komt het daardoor dat de contrails lang zichtbaar blijven?

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

HansH

Re: Lange contrails

de sporen zijn op die hoogte ca -40 graden c dus ijskristallen. en als ze verdwijnen moeten ze dus verdampen. dus zal bepaald worden door de relatieve luchtvochtigheid op die hoogte.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jkien
Moderator

Ja. Jammer dat ik geen kaartje kan vinden van de luchtvochtigheid op 10 km hoogte (kruishoogte). De kaartjes van ventusky gaan niet hoger dan 3 km.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

shimmy

Informatie over de luchtvochtigheid heb ik ook niet maar ik weet wel dat de temperaturen extreem (eens in de paar jaar) laag waren boven noord-west Europa deze week.

Veel verkeersvliegtuigen hebben een operationele limiet van -70c statische luchttemperatuur. De laatste dagen zorgt dat er voor dat het verkeer onder de ongeveer 39000 ft moet opereren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Aardwetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!