Puzzel Puzzels
isaacnewton
Artikelen: 0

Ledematen

Weet iemand toevallig of vingers en tenen ook ledematen zijn? We hebben er op school een verhitte discussie over gehad, maar kwamen niet tot een definitief antwoord.
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

anusthesist

Re: Ledematen

Nee, een ledemaat moet aan de romp vastzitten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ledemaat
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

JWvdVeer

Als ik zo de beschrijving van wikipedia lees, komt bij mij al snel de vraag boven: is het hoofd dan ook een ledemaat?

De voorwaarden:

1. Zit aan de romp.

2. Onderdeel van het lichaam.

3. Kan met spieren bewogen worden.

4. Bestaat uit verschillende geledingen.

Aan al deze voorwaarde voldoet het hoofd. Het is echter geen extremiteit ](*,) .

Volgens mij is de wikipediaanse definitie fout...
anusthesist

JWvdVeer schreef:Als ik zo de beschrijving van wikipedia lees, komt bij mij al snel de vraag boven: is het hoofd dan ook een ledemaat?

De voorwaarden:

1. Zit aan de romp.

2. Onderdeel van het lichaam.

3. Kan met spieren bewogen worden.

4. Bestaat uit verschillende geledingen.

Aan al deze voorwaarde voldoet het hoofd. Het is echter geen extremiteit ;) .

Volgens mij is de wikipediaanse definitie fout...
Het hoofd zit aan de nek/hals vast, niet aan de romp. Althans, niet bij mij. ](*,) Maar goed, de nek zal wel weer bij de romp horen. Je hebt gewoon het hoofd, de romp en de ledematen, dat maakt die definitie niet minder juist, misschien alleen minder volledig en meer voor interpretatie vatbaar.

De definitie wordt gesteund door onder andere de definitie van de romp: De romp of torso is de benaming voor het lichaam van mens of dier zonder ledematen en hoofd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Romp_(anatomie)
JWvdVeer

Althans, niet bij mij.
Tja, ik dacht al: ik zie echt wat afwijkends aan die profielfoto, maar nu snap ik het ](*,) .
dat maakt die definitie niet minder juist, misschien alleen minder volledig en meer voor interpretatie vatbaar.
Onvolledig en voor meer interpretatie vatbaar = onjuist. Als ik ziek definieer als afwijkend van de normaal, dan is dat een onvolledige definitie. Maar op dat moment kan ik wel 99.9999% van de wereldbevolking includeren in mijn groep `ziek`. Naar mijn mening is die definitie dus niet dekkend en dus onjuist.
De romp of torso is de benaming voor het lichaam van mens of dier zonder ledematen en hoofd.
Weer een onvolledige definite ;) .

De staart...

Je zou overigens ook kunnen beargumenteren dat men overduidelijk wilde zijn door nogmaals te zeggen dat het ledemaat hoofd er ook niet bij hoort... Maar dat zullen we maar aan de neerlandici overlaten ;) .

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

anusthesist

JWvdVeer schreef:Weer een onvolledige definite ](*,) .

De staart...
De penis trouwens ook.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Anatomie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!