Puzzel Puzzels
hanknosemans
Artikelen: 0

Lichtsnelheid

Hey hallo,

ik had is een vraagje.

Theoretisch kun je niet sneller reizen dan het licht omdat je een oneindige hoeveelheid energie nodig hebt om een voorwerp te versnellen tot de lichtsnelheid.

Even zonder formules:

is het niet gewoon zo dat licht geen massa heeft en je iets met massa niet de maximale snelheid zou kunnen geven, oftewel iets zonder massa.

Als je een touw spant en je hangt een gewichtje in het midden dan heb je oneindig veel kracht nodig om het touw recht te krijgen, hij zal altijd doorbuigen alsgevolg van de zwaartekracht.

Is het niet zoiets?

En waarom kun je licht wel vertraqen en niet versnellen?

Waarom heeft licht de lichtsnelheid?

Waarom ligt licht niet stil?

Waarom staat de tijd stil als je met de lichtsnelheid reist?

Omdat je dan een klok niet ziet bewegen? Das toch onzin want de tijd is toch niet afhankelijk van de lichtsnelheid en gaat toch gewoon door?

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Schwartz

Re: Lichtsnelheid

Fotonen, de representatie van licht, kunnen niet sneller en trager dan de snelheid die ze algemeen hebben.

Licht is de resultante van een deal tussen twee quantum-mechanische systemen waarbij energie wordt overgedragen.

(refererend aan het absorber-model)

Ik weet de reden waarom alle fotonen van deze wereld dezelfde snelheid hebben.

(deze reden is voorlopig nog niet publiceerbaar)

De snelheid van de dealers, de twee quantum-mechanische systemen, zorgen ervoor dat de lichtsnelheid is zoals ie is.

De dealers werken met elkaar samen en gaan niet alleen hun gang.

Vergelijk het met een auto-delaer: de klant bekomt alleen een auto in ruil voor geld en geld als men een auto komt brengen.

De dealer, lees een particle, strooit niet met auto's rond in de hoop dat het een klant treft.

(de virtuele-dealer doet dat wel maar de klanten zijn dan ook virtueel en die strooien dan met geld)

(de totale som van dat virtuele gedoe is wel kloppend aan ongeveer 0)

Een foton gaat pas de weg op als de deal rond is....

Dit foton kan men ook niet onderscheppen omdat de deal rond is met de absorber en niet met een of ander experiment.

En hoe onderschept men trouwens een deal zonder in de deal betrokken te raken?
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Phys

Schwartz schreef:Ik weet de reden waarom alle fotonen van deze wereld dezelfde snelheid hebben.

Ben benieuwd... :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Marko
Moderator

Schwartz schreef:Ik weet de reden waarom alle fotonen van deze wereld dezelfde snelheid hebben.

De snelheid van de dealers, de twee quantum-mechanische systemen, zorgen ervoor dat de lichtsnelheid is zoals ie is.
En wat zorgt dan voor de snelheid van de dealers?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
TheGreaterGood

Das toch onzin want de tijd is toch niet afhankelijk van de lichtsnelheid en gaat toch gewoon door?

Tijd is wel afhankelijk van snelheid. Tenminste volgens het relativiteitsprinciepe van Einstein.

Zoals je zegt "tijd" gaat inderdaad gewoon door, maar langzamer of sneller tenopzichte van verschillende referentiekaders. Ik weet er niet zoveel vanaf, maar dit filmpje maakt het heel goed duidelijk: http://www.youtube.com/watch?v=KHjpBjgIMVk.
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"
bibliotheek357

TheGreaterGood schreef:Tijd is wel afhankelijk van snelheid. Tenminste volgens het relativiteitsprinciepe van Einstein.

Zoals je zegt "tijd" gaat inderdaad gewoon door, maar langzamer of sneller tenopzichte van verschillende referentiekaders. Ik weet er niet zoveel vanaf, maar dit filmpje maakt het heel goed duidelijk: http://www.youtube.com/watch?v=KHjpBjgIMVk.
Ik heb die video op youtube eens bekeken.. Stel dat die verticale snelheid op de y-as ligt en die horizontale snelheid die de observer waarneemt langs de x-as gaat. De verticale snelheid (langs de y-as) is toch zowel voor de piloot als voor die observer dezelfde? Ja, de observer neemt een langere afstand waar, maar de snelheid die ze waarnemen is toch niet dezelfde. De piloot ziet alleen de verticale snelheid c, de observer ziet (pythagoras) vkw[c²+(de horizontale snelheid)²]. Het kan toch niet dat na dezelfde delta t dat op pilootperspectief de laser al volledig teruggekaatst is terwijl de observer ziet dat de laser het originele schip nog niet heeft bereikt?
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)
TheGreaterGood

Bedoel je dit? http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation (Bij het pythagorean theory gedeelte)
maar de snelheid die ze waarnemen is toch niet dezelfde
Waarom niet?

"How so?"

Bright Kid Nescio

Waarom zo moeilijk.

Het is empirisch is toch heel makkelijk vast te stellen dat licht energie bevat; je kunt er bruin mee bakken op het strand of een spiegeleitje op het dak van je auto in de zomer. En alles dat energie bevat is inherrent aan stadia van 'massa'. Als licht-fotonen geen massa zouden hebben, kunnen we m.i. Albert E. herbegraven.
- Would you tell me, please, which way I ought to go from here?

- That depends a good deal on where you want to get to," said the Cat.

- I don't much care where – said Alice.

- Then it doesn't matter which way you go, said the Cat.

Lewis Carroll's 1865 novel, Alice's Adventures in Wonderland
TheGreaterGood

Als licht-fotonen geen massa zouden hebben, kunnen we m.i. Albert E. herbegraven.

Volgens mij heeft hij ook nooit beweert dat fotonen massa hebben. De formule e=mc^2 gaat alleen op bij deeltjes in rust, en licht gaat altijd met lichtsnelheid. Volgens mij wordt er wel "algemeen" aangenomen dat licht een relativistische massa heeft.

"How so?"

EvilBro

En alles dat energie bevat is inherrent aan stadia van 'massa'. Als licht-fotonen geen massa zouden hebben, kunnen we m.i. Albert E. herbegraven.
Nee.
bibliotheek357

TheGreaterGood schreef:Bedoel je dit? http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation (Bij het pythagorean theory gedeelte)

Waarom niet?
Lees dan de rest van mijn post...
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)
TheGreaterGood

[c²+(de horizontale snelheid)²].
Je kunt geen andere snelheid bij lichtsnelheid optellen. Anders zou de wereld nog al vreemd zijn.

Dan zou je objecten die naar je toe bewegen al zien, voordat ze er werkelijk zijn. Omdat sommige lichtstralen andere dan zouden inhalen.

Zowel de observer en de piloten zien de laser-puls met lichtsnelheid bewegen.

"How so?"

ghrasp

Als licht-fotonen geen massa zouden hebben, kunnen we m.i. Albert E. herbegraven.
Was i weer opgestaan dan ?
Dan zou je objecten die naar je toe bewegen al zien, voordat ze er werkelijk zijn.
Dat doe je toch ook mag ik hopen ?
Paul_1968

Dan zou je objecten die naar je toe bewegen al zien, voordat ze er werkelijk zijn. Omdat sommige lichtstralen andere dan zouden inhalen.
Ik heb dat heel regelmatig, dat ik iets al zie voordat het er daadwerkelijk al is ... 8-)
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Paul_1968

hanknosemans schreef:1.ik had is een vraagje.

2.Theoretisch kun je niet sneller reizen dan het licht omdat je een oneindige hoeveelheid energie nodig hebt om een voorwerp te versnellen tot de lichtsnelheid.

3.Even zonder formules:

4.is het niet gewoon zo dat licht geen massa heeft en je iets met massa niet de maximale snelheid zou kunnen geven, oftewel iets zonder massa.

5.Als je een touw spant en je hangt een gewichtje in het midden dan heb je oneindig veel kracht nodig om het touw recht te krijgen, hij zal altijd doorbuigen alsgevolg van de zwaartekracht.

6.En waarom kun je licht wel vertraqen en niet versnellen?

7.Waarom heeft licht de lichtsnelheid?

8.Waarom ligt licht niet stil?

9.Waarom staat de tijd stil als je met de lichtsnelheid reist?

Omdat je dan een klok niet ziet bewegen? Das toch onzin want de tijd is toch niet afhankelijk van de lichtsnelheid en gaat toch gewoon door?
1.Ik heb was nog steeds een antwoordjes :D

2.Praktisch toch ook niet ? Lijkt wel een soort wrijving van Spacetime ... ;)

3. Graag, als het even kan.

4.Het is zeker niet gewoon zo. Licht schijnt .... geen massa te hebben.

5.Vergelijk je dan de zwaartekracht met ... de kracht die nodig is om iets te versnellen tot c ?

6.Geen idee.

7.Omdat het anders een golfballetje was ? (Wrijving SpaceTime ?)

8.Licht ligt niet stil omdat het meer energie heeft dan massa.

9.Dat is de makkelijkste : Omdat tijd ook met c reist ? 8-)
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!