Ik ben me nu aan het verdiepen in maple omdat ik naast het op papier maken van deze sommen het ook in het programma maple moet kunnen.
Op papier kan ik de sommen wel uitwerken, maar de commando's van maple snap ik af en toe geen bal van daarom wil ik jullie vragen of jullie mij de uitwerkingen kunnen geven of een beginnetje.Aan de hand van de uitwerkingen kom ik wel achter hoe andere sommen gemaakt moeten worden.
Ik heb deze sommen eerst op papier gemaakt daarbij heb ik mij antwoord gegeven
Vraag 1
Gegeven is de volgende functie:
f(x)=2^x
Benader de helling ter plaatse van het punt (6,64) bij een toename Δx = 0.004.
Geef het antwoord in 3 decimalen nauwkeurig.
Handmatig ben ik uitgekomen op een antwoord van 44.425.
Als ik begin in maple, voer ik eerst de functie in f:=x->2xhierna heb ik geen idee hoe het verder zou moeten met de commando's?.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag II
Differentiëer de volgende functie:
f(x)=4x^5+x^4+3
f'(x)=
ik voer de functie eerst in f:=x->4x^5+x^4+3 dan miss iets met het commando diff? hij geeft een error als ik die gebruik
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag III
Gegeven is de volgende functie:
f(x)=x^3-6x^2
Bereken de coordinaten van extreme waarden.
Handmatig ben ik uitgekomen op coordinaten van 0,0 en 4,-32 deze zijn na controle juist
Ik weet wel hoe ik te werk moet gaan met deze som maar ik weet niet hoe ik dit commando in maple kan invoeren.
Ik wil bijvoorbeeld eerst de functie differienteren en dan de afgeleide gelijk aan nul stellen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag 4:
Wat is het functievoorschrift van de raaklijn in het punt van de grafiek van de functie waarvoor geldt:
f(x)=-2x^3-2x+5
De grafiek van deze functie is gegeven op het interval .
[-5, 5]

Als iemand me hier kan helpen zou ik het zeer waarderen ik ben niet zo goed met computers en dit is voor mij echt onduidelijk.
Alvast bedankt!
Puzzels