Puzzel Puzzels
David123
Artikelen: 0

Metablokjes

Hallo,

Door additie kan je ethanol polymeriseren, met een anorganisch zuur als katalysator kan je dan een tetrameer maken dat als brandstof gebruikt wordt=> de zogenaamde metablokjes.(vast)

Nu was mijn vraag wat de structuur ervan is als de vier moleculen een ringstructuur vormen.

Alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Fuzzwood

Re: Metablokjes

Het kan aan mij liggen, maar substitueer je de ethanol niet gewoon met je anorganisch zuur?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jeffrey_Buter

is een tetrameer een polymeer?

Een polymeer is, zoals ik het geleerd heb, een molecuul opgebouwd uit tenmiste 10 monomeer eenheden. Anders hebben de functionele groepen op het einde nog te veel invloed op de polymeer eigenschap.
woelen

Zijn die meta blokjes echt een polymeer van ethanol? Zelf heb ik ook van die vaste brandstof voor kookstelletjes en dergelijke. Het gaat om de stof hexamine, ook wel atropine genoemd. Dit wordt gemaakt door ammoniak met formaldehyde te laten reageren en wordt in de vorm van harde witte tabletten aangeboden.
The Herminator

JeffreyButer schreef:is een tetrameer een polymeer?

Een polymeer is, zoals ik het geleerd heb, een molecuul opgebouwd uit tenmiste 10 monomeer eenheden. Anders hebben de functionele groepen op het einde nog te veel invloed op de polymeer eigenschap.
Kwestie van definitie.... een tetrameer wordt meestal aangeduid met "oligomeer", om het te onderscheiden van "polymeer", al gaan de eigenschappen natuurlijk langzaam in elkaar over! :oops:

@David:

Dit is de structuur:

Afbeelding

Andere namen: metaldehyde, metacetaldehyde; meta

@Wilco: "hexamine" en "atropine" zijn verschillende stoffen..... het eerste is een geneesmiddel EN een brandstof, het tweede uitsluitend een geneesmiddel!

Afbeelding
Karl Fischer

Wilco bedoelt natuurlijk urotropine, dat is wel hetzelfde als hexamine. (zeker te lang in de zon gezeten :oops: )

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

woelen

KF, je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde urotropine.
(zeker te lang in de zon gezeten )
Zo heel ver zat je er niet van af. Het begon net iets af te koelen toen ik dit postte en in mijn gedachten zat ik al lekker in de achtertuin, met bijpassende versnapering, bevattende monomeer ethanol :oops:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Organische chemie en polymeerchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!