Moderator: Rhiannon
Daar had ik ook aan gedacht, ethiek zonder casussen is zoiets als geneeskunde zonder patiëntenOm alles wat leven in te blazen is het denk ik een goed idee om dit aan de hand van actuele voorbeelden te doen, zoals abortus, dierenrechten of euthenasie.
Ik studeer geneeskunde (over 1,5 maand alweer examens). Ik heb daarbij het vak ethiek gehad en aangezien er voor dit subforum nog geen moderator was na de verhuizing modereer ik dit subforum.Wie ben je zelf eigenlijk? En wat doe jij op het gebied van filosofie?
Akkoord. De vraag is ofdat qrnlk ook over deze onderwerpen wil en kan meeschrijven. Tot nu toe heeft hij 'enkel' aangegeven dat hij over utilitarsme wil schrijven (daar kunnen we prachtige praktijkvoorbeelden over uitwerkenHet lijkt me verstandig om eerst eens een inleiding te schrijven over de deugdethiek en daarna de normatieve ethiek in te luiden.
Voor dit moment stel ik voor dat we daar gewoon dit topic voor gebruiken. Dan kan iedereen meelezen en een input geven. Je mag uiteraard altijd een PB sturen naar de betrokkenen (waaronder ik) wanneer je dat geschikter vindtWe zouden eventueel via een pb, mail of chat dan het utilisme eerst eventjes door kunnen spreken als je wil?
Ikzelf had hetzelfde met mijn hoogleraar. Het was me min of meer ook al duidelijk door deze post van je hoe je hierin steekt. Als je het wel eens bent met gevestigde meningen in deze zou je vermoedelijk op je achterste poten gestaan hebben. In ieder geval moet het toch evengoed mogelijk zijn om weer te geven wat men in bepaalde stromingen denkt? Juist hier gaat het om; de error theory is ene hele belangrijke in deze denk ik. Anyway, ik zou je input op prijs stellen.Ik merkte op dat dit het enige was wat ik me kon herinneren van de filosofie vakken op de uni, voornamelijk omdat ik het daar de meeste discussie over had met de docent... Ik was het oneens met elke ethiek die hij aandroeg maar deze vooral.
Wat is Ethiek?
Ethiek is een onderdeel in de filosofie wat zich bezig houdt met het "goede". Van oudsher is de reden voor deze zoektocht de vraag hoe we ons moeten gedragen geweest. Immanuel Kant benoemde het vakgebied heel accuraat met deze woorden:
Deze vraag wordt al milennia lang gesteld door de mens. In het werk Politeia beschrijft Plato een dialoog van zijn leermeester Socrates met enkele mensen over wat "goed" gedrag nu eigenlijk is. Iemand oppert de gedachte dat datgene wat "goed" is afhankelijk van de regels van de (stad)staat waar je in woont. Hierdoor ontaard dit gesprek in een ontleding van alle bekende structuren van staatsvormen en het effect van deze regels op het gedrag van de inwoners. Uiteindelijk besluit Socrates om in gedachten een staatsvorm te verzinnen wat het beste gevolg zou hebben op het gedrag van de bevolking en op de toekomst van de staat an sich.Immanuel Kant schreef:
Was soll ich tun?
In deze probeert men zich te baseren op het natuurlijke tot stand komen van de "juiste" structurering. De uiteindelijke "ideale staat" is er een die heel erg lijkt op het stammen verband zoals men dat ook wel in de natuur ziet ontwikkelen.
Normatieve Ethiek
Normatieve ethiek is een poging om tot bepaalde algemeen geldende "regels" te komen voor wat "goed" of "goed gedrag" is. Er wordt een norm bedacht die voor iedereen geldt.
1. Deugdethiek
Deugdethiek is die vorm van ethiek waarbij men kijkt naar wat voor persoon men graag zou willen zijn. Ofwel: hoe gedragen wij ons zo dat we zijn wie we willen zijn, dan wel ons voelen zoals we ons willen voelen. De deugdethiek impliceert een "doel", wat alles nastreeft. Ieder wezen heeft zijn eigen "doel", ook wel telos genoemd.
Aristoteles keek in zijn ethiek naar de natuur. Datgene wat in onze natuur ligt is volgens hem een leidraad voor hoe we ons behoren te gedragen. Zijn werk Ethica Nicomachea stelt dat "het goede" best wel eens een gevoel zou kunnen zijn; ofwel een "staat" die men aan zou kunnen nemen en zichzelf daarmee de juiste houding aan te laten nemen ten opzichte van "het goede". Dit gevoel noemde hij eudaimonia, men vertaalt dit wel met goed-, of wel-zijn. Dit is volgens Aristoteles de telos van de mens.
Het bereiken van dit doel bewerkstelligde men door te leven naar de deugden. Er bestaan allerlei soorten deugden. De belangrijkste hiervan noemen we de kardinale deugden. De vier kardinale deugden zijn moed, matigheid, rechtvaardigheid en wijsheid. Door ons hierop te richten zouden we tot het gevoel eudaimonia kunnen komen. Aristoteles suggereerde dat voor ieder de veelvuldigheid en de wijze van het bezigen van deze deugden om tot dit gevoel te komen uniek was. Hij concludeerde voorts dat in, bijvoorbeeld, het gebied van voeding er twee uitersten bestaan: overvloed en tekort. Ieder mens moest volgens hem wel concluderen dat de "juiste" hoeveelheid voeding veel eerder in het midden (mesotes) te vinden is. Deze gedachte hanteerde hij als maatstaf voor alle deugden. Bepalend in deze was voor Aristoteles wat voor de persoon in kwestie het beste was. Hij schreef wel over wat het beste was voor de groep, maar dat was slechts van belang omdat de persoon in kwestie in deze groep leefde. Het verkrijgen van dit gevoel eudaimonia was in die zin dus een zeer egoistische bezigheid.
2. Utilisme
Stuur die PB dan ook eventjes naar mij wanneer je zou willen helpenAls er gegadigden zijn om op een of andere wijze mee te helpen, kunnen die zich melden in dit topic of anders per PB aan Jan van de Velde.