Moderator: Rhiannon
Daar had ik ook aan gedacht, ethiek zonder casussen is zoiets als geneeskunde zonder patiëntenOm alles wat leven in te blazen is het denk ik een goed idee om dit aan de hand van actuele voorbeelden te doen, zoals abortus, dierenrechten of euthenasie.
Ik studeer geneeskunde (over 1,5 maand alweer examens). Ik heb daarbij het vak ethiek gehad en aangezien er voor dit subforum nog geen moderator was na de verhuizing modereer ik dit subforum.Wie ben je zelf eigenlijk? En wat doe jij op het gebied van filosofie?
Akkoord. De vraag is ofdat qrnlk ook over deze onderwerpen wil en kan meeschrijven. Tot nu toe heeft hij 'enkel' aangegeven dat hij over utilitarsme wil schrijven (daar kunnen we prachtige praktijkvoorbeelden over uitwerkenHet lijkt me verstandig om eerst eens een inleiding te schrijven over de deugdethiek en daarna de normatieve ethiek in te luiden.
Voor dit moment stel ik voor dat we daar gewoon dit topic voor gebruiken. Dan kan iedereen meelezen en een input geven. Je mag uiteraard altijd een PB sturen naar de betrokkenen (waaronder ik) wanneer je dat geschikter vindtWe zouden eventueel via een pb, mail of chat dan het utilisme eerst eventjes door kunnen spreken als je wil?
Ikzelf had hetzelfde met mijn hoogleraar. Het was me min of meer ook al duidelijk door deze post van je hoe je hierin steekt. Als je het wel eens bent met gevestigde meningen in deze zou je vermoedelijk op je achterste poten gestaan hebben. In ieder geval moet het toch evengoed mogelijk zijn om weer te geven wat men in bepaalde stromingen denkt? Juist hier gaat het om; de error theory is ene hele belangrijke in deze denk ik. Anyway, ik zou je input op prijs stellen.Ik merkte op dat dit het enige was wat ik me kon herinneren van de filosofie vakken op de uni, voornamelijk omdat ik het daar de meeste discussie over had met de docent... Ik was het oneens met elke ethiek die hij aandroeg maar deze vooral.
Wat is Ethiek?