Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Gieter
Artikelen: 0
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 27 jul 2005, 13:10

NaOH maken

Ik was benieuwd of iemand weet hoe je NaOH maakt uit natuurlijke bronnen? Op internet vondt ik een manier. Namelijk het uit zoutwater halen door middel van electrolyse maar dat vindt nogal omslachtig dus ik vroeg me af of iemand een andere methode weet.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Gebruikersavatar
Labstuff
Artikelen: 0
Berichten: 496
Lid geworden op: vr 28 mei 2004, 16:55

Re: NaOH maken

Waarom zou je dat willen?

Zelf maken kost veel duurder dan een pot Caustic Soda (NaOH) bij de Gamma.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Gieter
Artikelen: 0
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 27 jul 2005, 13:10

Re: NaOH maken

Natuurlijk is dat zo :roll: , maar... Ik ga binnenkort op vakantie, of beter ik ga een maand of anderhalf naar een eilandje waar helemaal niets anders is dan palmbomen, strand, zeewater en zon. Om de tijd een beetje te verdrijven ga ik dan maar wat maken.

Vorige keer een zonnewijzer en plaatsbepaler (analoge GPS zeg maar).

Deze keer wil ik zeep maken met alleen de dingen die daar zijn. Ik heb alle ingredienten al behalve NaOH. Dus ik moet wat verzinnen daarvoor of iets dat het kan vervangen dat mag ook.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.
Gebruikersavatar
Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 1.433
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 11:47

Re: NaOH maken

Eerst een google-tip: Natrium hydroxide wordt in het Engels 'sodium hydroxide' genoemd, en de oplossing van NaOH in water heet vaak 'lye' of 'lye water'.

Ik heb dit gevonden:

http://wiki.ehow.com/Make-Lye

Daarin staat dat je de oplossing onder andere kunt maken door een hoop as te nemen en daar water doorheen te laten sijpelen. Het uitstromende bruine goedje is dan je 'lye water', wat je daarna nog kunt filteren. Erg eenvoudig, alleen moet je uitkijken dat er niet teveel as meekomt met je oplossing. Het fijne hiervan staat allemaal beschreven in de link. Hopelijk heb je er wat aan!

[edit]: Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar de reden voor je reis! Het is niet echt een vakantie begrijp ik, maar meer iets voor je werk of zo?
Gebruikersavatar
Gieter
Artikelen: 0
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 27 jul 2005, 13:10

Re: NaOH maken

Bedankt, precies waar ik naar op zoek was. :roll:

Kan ik weer gaan knutselen.

Site is trouwens leuk, kan ik wel meer mee doen denk ik dan alleen zeep maken.

De reden voor mijn reis is mijn vriendin, ze heeft in 2004 een buitenlandse stage gelopen en daar een paar vrienden aan over gehouden. Daar gaan we langs, praktijk is dat we die mensen een paar dagen zien en de rest van de tijd zijn we te vinden in of bij het water en dus veel tijd over voor allerlei dingen.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.
Gebruikersavatar
Mrtn
Artikelen: 0
Berichten: 4.220
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 21:46

Re: NaOH maken

Kleine tip: natriumzepen blijven vloeibaar en kaliumzepen worden vast. Dus, als je een tablet wilt maken: kaliloog gebruiken i.p.v. natronloog.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Gebruikersavatar
Gieter
Artikelen: 0
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 27 jul 2005, 13:10

Re: NaOH maken

Kleine tip: natriumzepen blijven vloeibaar en kaliumzepen worden vast. Dus, als je een tablet wilt maken: kaliloog gebruiken i.p.v. natronloog.


Ik ben jullie beide zeer erkentelijk (dus ook Brinx). Ik was namelijk enigzins teleurgesteld want ik wilde natuurlijk vaste zepen. Maar natuurlijk ben ik nu eerst op zoek gegaan naar KOH. Ofwel potassium hydroxide. En wat blijkt, als je loog uit houtas haalt is het geen natron maar kaliloog. Helemaal goed dus.

:roll:

zie:

http://journeytoforever.org/biodiesel_ashlye.html
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.
Gebruikersavatar
Labstuff
Artikelen: 0
Berichten: 496
Lid geworden op: vr 28 mei 2004, 16:55

Re: NaOH maken

Onzin, Natriumzepen worden ook vast hoor..

Ik gebruik zelf ook altijd NaOH om zeep te maken.

De NaOH reageert met het vet dat je gebruikt en wordt dik, daarna giet je het in een vorm en laat het 'rijpen' (enkele weken of langer). Het wordt vanzelf hard.

Zoek even op 'soapmaking' in google

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Gebruikersavatar
Gieter
Artikelen: 0
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 27 jul 2005, 13:10

Re: NaOH maken

Zoek even op 'soapmaking' in google


Dat heb ik natuurlijk gedaan en zo kwam ik (met hulp van Brinx) ook op kaliloog uit. Wat veel beter is dan NaOH omdat ik kaliloog zelf kan maken van as.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!