Op de school waar ik les volg is er een soort van meningsverschil tussen de verschillende wetenschapsleerkrachten i.v.m. een negatieve pH.
Ik ga het uitleggen met geconcentreerd zwavelzuur als voorbeeld aangezien ze dit beiden gebruiken om hun theorie te staven.
Het heeft een concentratie van afgerond 18M.
Enkele leerkrachten zeggen dat we gewoon de theorie moeten volgen dat de pH gewoon gelijk is aan de -log 18 = -1.26
Hierbij geven ze aan dat het 2e H-atoom minder snel afsplitst en daarom niet meegenomen wordt in de berekening.
Een andere leerkracht zegt dat wanneer we de pH van een geconcentreerde zwavelzuuroplossing nemen we rekening moeten houden met het chemisch evenwicht.
H2SO4 <=> H+ + HSO4- <=> 2H+ + SO42-
Aangezien de pH in een waterige oplossing geldt en in een geconcentreerde zwavelzuuroplossing weinig water aanwezig is het evenwicht vooral naar links ligt.
Daarom zullen er weinig H+-ionen afgesplitst worden en zal de pH bijgevolg hoger liggen als de theoretische waarde.
Ik kan beide standpunten wel begrijpen en in beide standpunten zal wel een grond van waarheid zitten, maar wie heeft er nu eigenlijk gelijk en waarom?
Puzzels