Moderator: Rhiannon
Hoe is 'sterven' een optie als het hele punt is dat je 'eeuwig' bent?Aan het kruis gestorven?
Dat is dus alleen een probleem als je de leerstelling van een drie-eenheid zou accepteren. Ik raad het je niet aan omdat dan de hele bijbel inconsistent zou worden.Hoe is 'sterven' een optie als het hele punt is dat je 'eeuwig' bent?
Nee, dat is altijd een probleem. Ik ken tenminste geen vorm van het christendom waarbij de dood het einde is. Of waarbij Jezus niet naar de hemel gaat om daar eeuwig te leven. Hij wordt bovendien altijd eerst weer levend. Kortom: hoe is 'sterven' in zijn geval een offer?Dat is dus alleen een probleem als je de leerstelling van een drie-eenheid zou accepteren.
Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het dan zie.Nee, dat is altijd een probleem.
Om te beginnen: Jezus was voordat hij als mens geboren werd een engel. De aartsengel om specifiek te zijn: De eerste engel die god schiep. [Hiervoor moeten we de leerstelling van de drie-eenheid verwerpen...]Ik ken tenminste geen vorm van het christendom waarbij de dood het einde is.
Merk op dat hij nu geen mens is: Als engel (geest) verschijnt hij daarna aan zijn volgelingen tot dat hij opstijgt naar de hemel. Met andere woorden, het begrip leven is in de bijbel niet los te zien van het type leven waar we het over hebben. Leven als engel is niet vergelijkbaar met leven als mens. (vergelijkOf waarbij Jezus niet naar de hemel gaat om daar eeuwig te leven. Hij wordt bovendien altijd eerst weer levend.
Hij stierf eens en voor altijd als mens: Jezus zal nooit meer als mens op aarde leven, hij zal nooit kinderen hebben, etc. Door dit recht op te geven, weer aan god terug te geven, kan hetgeen dat Adam door zonde had verloren weer hersteld worden.Kortom: hoe is 'sterven' in zijn geval een offer?
Dit is zeker en vast NIET Katholiek. Opletten geblazen dus.qrnlk schreef:Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het dan zie.Om te beginnen: Jezus was voordat hij als mens geboren werd een engel. De aartsengel om specifiek te zijn: De eerste engel die god schiep. [Hiervoor moeten we de leerstelling van de drie-eenheid verwerpen...]
Hij was God's woordvoerder: de logos, het woord. Vrijwel altijd als iemand in de bijbel zegt met god te spreken dan sprak deze mens eigenlijk met Jezus toen hij nog engel was. God zelf sprak maar bij een aantal gelegenheden (voornamelijk toen Jezus hier op aarde was als mens). Jezus was ook degene die het volk Israel de hele tijd leidde en begeleidde (Luk 13:34, vergelijk ook Joh 8).
Toen God de aartsengel transformeerde zodat deze geboren kon worden als mens bestond de engel Jezus op dat moment niet meer. God gaf Jezus een menselijk leven, overeenkomstig het leven dat Hij Adam gegeven had. Jezus was daarom niet besmet met de erfzonde die we allemaal via Adam kregen. (Fil 2:5-7)
Toen Jezus dus stierf had deze nog steeds het recht op een menselijk leven. Maar tegelijk had hij ook nog steeds recht op zijn leven als engel. God herschiep Jezus, nadat deze drie dagen niet meer had bestaan -- uit Zijn herinnering -- als engel. (Fil 2:8-11) Merk op dat Jezus al die tijd dat hij als mens op aarde was nog steeds het recht bezat op leven als engel. Dit recht heeft hij nooit afgestaan.
Merk op dat hij nu geen mens is: Als engel (geest) verschijnt hij daarna aan zijn volgelingen tot dat hij opstijgt naar de hemel. Met andere woorden, het begrip leven is in de bijbel niet los te zien van het type leven waar we het over hebben. Leven als engel is niet vergelijkbaar met leven als mens. (vergelijk type theory)
Weer als engel bood Jezus vervolgens zijn recht op menselijk leven (dat hij formeel nog steeds heeft aangezien hij zonder zonde gestorven is) aan God aan om de mensheid los te kopen van de gevolgen van de zonde van Adam. Hij had formeel het recht om God te vragen hem weer een mens te maken en zijn eigen familie te stichten. Hij besloot echter om zijn recht op menselijk leven te gebruiken om de nakomelingen van Adam te adopteren: de hele mensheid, waaronder ook jij en ik. (Vergelijk Rom 5:6-17)
Hij stierf eens en voor altijd als mens: Jezus zal nooit meer als mens op aarde leven, hij zal nooit kinderen hebben, etc. Door dit recht op te geven, weer aan god terug te geven, kan hetgeen dat Adam door zonde had verloren weer hersteld worden.
Duh... Ik verwerp daar zo ongeveer elke katholieke leerstelling die er is.Dit is zeker en vast NIET Katholiek.
Ojee...Opletten geblazen dus.
Hij zal lijden, voor de vergeving van de zonden. Dus wat gebeurt er. Jezus wast de leerlingen hun voeten, Judas gaat Jezus gaan verraden, Jesus stelt ondertussen de H. Mis in. Daarna gaat Jezus naar de hof van Olijven. Hij wordt daar verraden door Judas met een kus. Men neemt Jezus gevangen. Judas pleeft zelfmoord. Jezus wordt naar her en der gesleurd. Uiteindelijk beveelt Pilatus onder de druk van het volk, opgejut door de farizeen, Jezus te laten Kruisigen. Er gebeurt onderweg nog van alles. Maar dat doet hier niet ter zake. Uiteindelijk wordt Jezus aan het Kruis genageld en sterft er. DIt is HET mysterie van Zijn Lijden. Jezus, volledig God, het Leven zelf (en volledig mens) sterft. De tweede Persoon van de Heilige Drievuldigheid, volledig Goddelijk sterft. Wat een mysterie.Want op de avond voordat Hij zou sterven, ging Jezus met zijn apostelen aan tafel. Hij nam brood in zijn handen en sprak een dankgebed uit. Toen deelde Hij het brood een zijn vrienden uit en zei:
Neemt en eet hiervan, gij allen, want dit is mijn Lichaam dat voor u gegeven wordt.
Toen ze gegeten hadden nam Hij een beker wijn en dankte zijn Vader. Hij gaf de beker aan zijn vrienden en zei:
Neemt deze beker en drinkt hier allen uit want dit is de beker van het nieuwe, altijddurende verbond, dit is mijn Bloed, dat voor u en alle mensen wordt vergoten tot vergeving van de zonden.