Pax schreef:Beste Sophia, je woorden zijn goud waard, als het waar is wat je zegt!
dus als er een mutatie is ontstaan, en daardoor veranderd een individu in de loop van de generaties, dan is het onmogelijk, beweer jij, dat er op de een of andere manier weer een herstelprocedure ingang komt om de eerdere status van de eerdere generatie te herstellen.
Ook niet via het junk-gedoe of onder een ander invloed of bepaalde milieu omstandigheden?
Trouwens, kun je dit onderbouwen met bronnen? Ik doe wetenschappelijk onderzoek
Ik wardeer je antwoord enorm,
Ave!
Dank voor je lofzang!
Zo'n mutatie wordt inderdaad alleen hersteld op het moment dat er een foute paring heeft plaats gevonden en dan wordt deze nog niet eens altijd correct hersteld. Bedenk je echter goed dat als het DNA op een kritieke plaats (dus een regio die voor een eiwit codeert) muteert, dit vaak resulteert in een slecht functionerend eiwit. Organismen met zo'n defect zullen door natuurlijke selectie snel verwijderd worden.
In de meest recente publicatie van de groep van Hekimi in het blad Genes & Development (
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... query_hl=1), wordt zelfs bericht over een muis die hetrozygoot is voor een eiwit-knockout, wat er in resulteert dat er een homozygote mutante lever ontstaat, door natuurlijke selectie onder de levercellen onderling. Zie het betreffende artikel voor meer details, evenals het comment op dit artikel in hetzelfde issue van Genes & Development.
Voor details over de exacte werking van de DNA-repairmechanismen op wetenschappelijk niveau, zou ik je adviseren om "The Cell" eens na te slaan. Dit is in een medische bibliotheek wel te vinden, en een online versie is te doorzoeken via
www.pubmed.gov (kijk op de "bookshelf").
Wat betreft het junk-DNA, over de mogelijke functie hiervan zijn talloze theorieen, maar bij mijn weten nog geen bewijzen geleverd. Ik persoonlijk geloof niet dat hierin informatie zou kunnen liggen over de oorspronkelijke staat van genen. Zoiets zou een verspilling van energie zijn, aangezien "foute" mutaties zichzelf wegzuiveren, en goede mutaties juist gewenst zijn. Er is niets bij mijn weten wat de aanwezigheid van dergelijke informatie waarschijnlijk maakt...