Puzzel Puzzels
Kjell
Artikelen: 0

Paranormale begaafdheid is...........

Vele mensen vragen zich af, wat is paranormale begaaftheid.

Wel om dit te zijn moet je eerst begaaft zijn, beter gezegt links leggen tussen dingen of situaties die andere mensen niet meteen kunnen zien waardoor het lijkt alsof het onbegrijpelijk is.

Een voorbeeld.

Toen ik nog klein was stond ik met een paar vrienden ramen in te gooien met stenen, in het fort, wel nu zag ik achter ons een beetje verder een man in een telefoonhok staan, ik legde onmiddelijk de link tussen die man en de politie want wie komt er naar het fort om te telefoneren.

ik zei tegen mn vrienden, ik heb een slecht voorgevoel, niet meer, enkele lachten en 1 geloofde mij. dus we gingen weg. we waren 500m verder of we zagen een combi op de plaats staan waar we de ramen hadden ingegooid.

mn vriend zei je hebt een gave, ik lachte.

zij denken dit waarschijnlijk tot de dag van vandaag nog, of dat het puur toeval is omdat ze die man niet hebben gezien in het telefoonhok of de link niet kunnen leggen.

dus simpel gezegt ik heb niets voorspeld alleen feiten gezien en daarop gereageerd.

maar deze vorm van begaaftheid kan echt wel vergaan en links leggen waar het bijna voor iedereen onmogelijk is te zien.
Wie niet slim is moet sterk zijn.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

aapopfiets

Re: Paranormale begaafdheid is...........

Je kunt natuurlijk ook wazige voorspellingen doen als ``ik heb een slecht voorgevoel.'' Als dan de bliksem op je zou inslaan, zou je vrijwel zeker als paranormaal worden bestempeld.

Op die manier heeft het inderdaad met verbanden leggen te maken: je vertrouwt erop dat je publiek dom genoeg is om meteen het verband met ``paranormaliteit'' te leggen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ger

Dit is volgens mij geen paranormale begaafdheid, maar gewoon een conclusie trekken op basis van dingen die je weet en ziet. Op deze manier zouden veel topsporters en politieagenten ook paranormaal begaafd zijn.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Arn0

Dit is volgens mij geen paranormale begaafdheid, maar gewoon een conclusie trekken op basis van dingen die je weet en ziet. Op deze manier zouden veel topsporters en politieagenten ook paranormaal begaafd zijn.

Misschien is dat wel de beste 'verklaring' van paranormaliteit die ik ooit ben tegegekomen, maar dan met toevoeging dat de getrokken conclusie gebaseerd is op waarnemingen en verbanden die voor het gros van de mensheid te subtiel zijn.
Het antwoord is 4
Ger

Wat ik in mijn post gezet heb wil ik niet paranormaal noemen. Paranormaal betekent "buiten het normale". Ik vind het zien van dingen en verbanden leggen vrij normale menselijke eigenschappen.

Wat ik bedoelde met het voorbeeld van de topsporters, is dat een voetballer (A) bijvoorbeeld tijdens een draai vanuit zijn ooghoeken een medespeler (B) ziet lopen. Vervolgens komt hij een tegenstander © tegen, die hij niet kan uitspelen. Omdat speler A weet dat speler B daarnet nog op een bepaalde plaats (1) liep, met een bepaalde snelheid, en omdat speler A speler B kent, verwacht speler A speler B op een bepaalde, andere plaats (2). Speler A schiet de bal dan met een hakje naar plaats 2 (of iets ervoor, omdat hij rekening houdt met de snelheid van speler B) zodat hij geen last meer heeft van tegenstander C.

Bovenstaande is gewoon een kwestie van kennis van voetbal, kennis van je medespelers en een waarneming die iedereen kan doen. Alleen kan een topvoetballer dat wel, en veel amateurvoetballers niet. Echter vinden wij dit heel normaal, we dichten speler A geen paranormale gaven toe.

Als iemand echter een verwachting uitspreekt op basis van dingen die minder vaak voorkomen of een voorspelling doen (die meestal vaag gehouden wordt zodat het vaak no matter what uitkomt, zie horoscopen bijvoorbeeld) vinden veel mensen het bijzonder en dichten ze de voorspeller bijzondere gaven toe. Vooral ook omdat veel van die voorspellers daar nogal prat op gaan. Die hebben het dan over "Ik zie...", "Ik voel..." enz. Ik vind dat nonsens.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Arn0

Wat ik in mijn post gezet heb wil ik niet paranormaal noemen. Paranormaal betekent "buiten het normale". Ik vind het zien van dingen en verbanden leggen vrij normale menselijke eigenschappen.
'Buiten het normale' is wat anders dan 'buiten het mogelijke'. Door het label paranormaal te koppelen aan dingen die niet kunnen, vervalt de betekenis van paranormaliteit eigenlijk omdat de verklaring zichzelf dan altijd tegenspreekt.

Je zou het wel kunnen beschrijven als 'buiten het voorstelbare' en dat is wat de meesten met paranormaal bedoelen. Dit is echter weer heel relatief, want op het moment dat je iets wel kan begrijpen is het niet paranormaal meer. Een goed voorbeeld vind ik de talenten van Derren Brown. Als hij niet zou verklaren dat zijn talenten niet paranormaal waren had hij deze stempel juist wel gekregen, zijn talenten op het gebied van het voorspellen en manipuleren van gedrag zijn zo ver getrained dat deze voor anderen ondoorgrondelijk is.
Het antwoord is 4
Kjell

oke, nog eens, het is een illusie.

paranormaal is een naam voor iets dat je niet begrijpt, als je alle onderdelen van het verhaal hebt. zoals nm vrienden dit niet hadden, lijkt het op paranormale begaaftheid (wat niet bestaat) het is maar een illusie door gebrek aan informatie.

de (paranormaal) begaafde heeft altijd een geheim of een trukje.

dat is het punt.
Kjell

aapopfiets schreef:Je kunt natuurlijk ook wazige voorspellingen doen als ``ik heb een slecht voorgevoel.''  Als dan de bliksem op je zou inslaan, zou je vrijwel zeker als paranormaal worden bestempeld.

Op die manier heeft het inderdaad met verbanden leggen te maken: je vertrouwt erop dat je publiek dom genoeg is om meteen het verband met ``paranormaliteit'' te leggen.
Het is algemeen geweten dat je een blikseminslag op je lichaam opvoorhand voelt, doordat er eerst een aarding naar de wolk gaat en dan de ontlading pas naar beneden komt, dan hebben de omstaanders ook geen weet van deze aarding omdat je het niet kan zien alleen de geaarde weet dit.

en elke voorspeller is wazig omdat hij ook niet altijd alle info heeft.

ik was ook niet vanplan publiek te manipuleren ik heb gewoon info achtergehouden en zij hebben conclusies genomen.

de grote illusie is wat je zelf concludeert neem je voor waarheid.
Kjell

Ger schreef:Wat ik in mijn post gezet heb wil ik niet paranormaal noemen. Paranormaal betekent "buiten het normale". Ik vind het zien van dingen en verbanden leggen vrij normale menselijke eigenschappen.  

Wat ik bedoelde met het voorbeeld van de topsporters, is dat een voetballer (A) bijvoorbeeld tijdens een draai vanuit zijn ooghoeken een medespeler (B) ziet lopen. Vervolgens komt hij een tegenstander © tegen, die hij niet kan uitspelen. Omdat speler A weet dat speler B daarnet nog op een bepaalde plaats (1) liep, met een bepaalde snelheid, en omdat speler A speler B kent, verwacht speler A speler B op een bepaalde, andere plaats (2). Speler A schiet de bal dan met een hakje naar plaats 2 (of iets ervoor, omdat hij rekening houdt met de snelheid van speler B) zodat hij geen last meer heeft van tegenstander C.

Bovenstaande is gewoon een kwestie van kennis van voetbal, kennis van je medespelers en een waarneming die iedereen kan doen. Alleen kan een topvoetballer dat wel, en veel amateurvoetballers niet. Echter vinden wij dit heel normaal, we dichten speler A geen paranormale gaven toe.

Als iemand echter een verwachting uitspreekt op basis van dingen die minder vaak voorkomen of een voorspelling doen (die meestal vaag gehouden wordt zodat het vaak no matter what uitkomt, zie horoscopen bijvoorbeeld) vinden veel mensen het bijzonder en dichten ze de voorspeller bijzondere gaven toe. Vooral ook omdat veel van die voorspellers daar nogal prat op gaan. Die hebben het dan over "Ik zie...", "Ik voel..." enz. Ik vind dat nonsens.
ik zal maar gewoon hahahaha typen zeker.

nee ik snap niet wat dit verhaaltje ermee te maken heeft.
Arn0

KJELL schreef:oke, nog eens, het is een illusie.

paranormaal is een naam voor iets dat je niet begrijpt, als je alle onderdelen van het verhaal hebt. zoals nm vrienden dit niet hadden, lijkt het op paranormale begaaftheid (wat niet bestaat) het is maar een illusie door gebrek aan informatie.
Ik zei het misschien een beetje onduidelijk of omslachtig, maar dat is inderdaad wat ik wilde aantonen KJELL. Op dat punt ben ik het volkomen met je eens.
KJELL schreef:de (paranormaal) begaafde heeft altijd een geheim of een trukje.

dat is het punt.
Ik prefereer het woord vaardigheid.

Als de 'paranormaal' begaafde hier zelf van bewust is, kan je spreken van een geheim of trukje omdat het iets oneerlijks suggereert. Echter, waarom zou je er niet je brood mee mogen verdienen? Helaas is de intentie vaak niet om mensen te helpen, maar om ze op te lichten. Dat is wel kwalijk.
Het antwoord is 4
Kjell

Arn0 schreef:
Ger schreef:Wat ik in mijn post gezet heb wil ik niet paranormaal noemen. Paranormaal betekent "buiten het normale". Ik vind het zien van dingen en verbanden leggen vrij normale menselijke eigenschappen.
'Buiten het normale' is wat anders dan 'buiten het mogelijke'. Door het label paranormaal te koppelen aan dingen die niet kunnen, vervalt de betekenis van paranormaliteit eigenlijk omdat de verklaring zichzelf dan altijd tegenspreekt.

Je zou het wel kunnen beschrijven als 'buiten het voorstelbare' en dat is wat de meesten met paranormaal bedoelen. Dit is echter weer heel relatief, want op het moment dat je iets wel kan begrijpen is het niet paranormaal meer. Een goed voorbeeld vind ik de talenten van Derren Brown. Als hij niet zou verklaren dat zijn talenten niet paranormaal waren had hij deze stempel juist wel gekregen, zijn talenten op het gebied van het voorspellen en manipuleren van gedrag zijn zo ver getrained dat deze voor anderen ondoorgrondelijk is.
vervalt de betekenis van paranormaliteit, zei je?

betekenissen zijn wat je gelooft niet alles is wel zo correct als je denkt, zeker als je het niet begrijpt, begrijp je.

Door het label paranormaal te koppelen aan dingen die niet kunnen

wie koppelt paranormaliteit aan niet kunnen.

het woord paranormaliteit is een woord dat eigenlijk niemand begrijpt omdat het op iets wijst wat niet bestaat het is maar een illusie, onder het woord en de geheimzinnige toestanden zitten harde feiten.

en zo kan ik nog uuren doorgaan zeveren over vanalles maar een vriendin wil chatten, dus bye bye

[/quote]
aapopfiets

Het is algemeen geweten dat je een blikseminslag op je lichaam opvoorhand voelt, doordat er eerst een aarding naar de wolk gaat en dan de ontlading pas naar beneden komt, dan hebben de omstaanders ook geen weet van deze aarding omdat je het niet kan zien alleen de geaarde weet dit.
Het punt was dat je met een wazige voorspelling alles kunt voorspellen.
Kjell

KJELL schreef:Het is algemeen geweten dat je een blikseminslag op je lichaam opvoorhand voelt, doordat er eerst een aarding naar de wolk gaat en dan de ontlading pas naar beneden komt, dan hebben de omstaanders ook geen weet van deze aarding omdat je het niet kan zien alleen de geaarde weet dit.
Het punt was dat je met een wazige voorspelling alles kunt voorspellen.

da was mijn punt ni ik weet ni waar ge da vandaan haalt,

het enige da hier wazig is zijn de reply's
Ger

Ik zal proberen mijn punt te verduidelijken.

Jij weet dat je fout bezig bent als je ruiten in gooit.

Jij ziet iemand in een telefooncel op een plaats waar dat onlogisch is.

Jij weet dat de politie via een telefooncel benaderd kan worden.

Hieruit trek je de conclusie dat waarschijnlijk de politie gebeld word, al heb je de beller niet horen spreken of het nummer van de politie zien draaien. De voorspelling is dus dat de politie er aan zal komen.

De voetballer weet dat hij een bal moet afspelen als hij niet zelfstandig de tegenstander kan passeren.

De voetballer ziet een medespeler lopen.

De voetballer weet dat als zijn medespeler ergens loopt, die waarschijnlijk volgens een patroon zal doorlopen.

Hieruit concludeert hij dat hij de bal een richting op moet schieten, al ziet hij de speler niet op die plaats. Hij voorspelt dus dat zijn medespeler op een bepaald moment op een bepaalde plaats is.

Beide trek je dus een conclusie op basis van kennis en waarnemeningen, en die conclusie gebruik je voor een voorspelling.

Jouw voorspelling is niet bijzonder. Iedereen kan die voorspelling doen. Er zijn geen bijzondere gaven voor nodig. Alleen logisch nadenken.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Sjorssnors

Naar mijn inziens maken mensen die denken 'paranormaal begaafd' te zijn, de verkeerde perceptie van het 'super-ego', dat onbewust bepaalde bewustwordingen stuurt. Het super-ego stuurt het ego, waarbinnen de perceptie van waarnemingen en associaties daarvan, ook de 'paranormale beleving' veroorzaken van processen die ieder ander ook in meer of mindere mate heeft. De onbewuste processen geven al aan dat het alles met intuïtie te maken heeft, weliswaar met een verkeerde draai eraan gegeven, wat het opbouwende (versterkende) gevoel doet ervaren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!