GRONINGEN - Nederland moet de eigen en Duitse uitstoot van broeikasgassen opslaan in lege gasvelden. Dat adviseert het platform EnergieTransitie maandag aan het kabinet.
Lees meer... Nu.nl
Moderator: jkien
Lala schreef:Kheb eens even zitten brainstormen met m'n pa, en wat voorstellen van de waddenvereniging erbij gepakt; komtie, het alternatief voor de kerncentrale:
Een kolengestookte centrale, maar niet op kolenstof, maar op vaste kolen gestookt. Daar worden de nieuwste filters opgezet, en de CO2 wordt zoveel mogelijk opgevangen. Deze techniek bestaat al. Het CO2 kan vervolgens opgeslagen worden in de zoutkoepels in Groningen.
De groningers zien dat een stuk liever dan een kerncentrale, zoveel is iig wel duidelijk.
Toch weer typisch nu.nl: wat is er onveilig aan een beetje lekkage van CO2? Ik denk in dit verband aan iets anders: zoals gezegd heeft CO2 een grotere dichtheid dan methaan. "Leeg" is ook voor een gasveld een relatief begrip. Betekent dat dat over enkele decennia die gasvelden weer terug in produktie komen?Veilig
CO2-opslag kan veilig worden opgeslagen in de gasvelden, omdat daaruit ook nooit het lichtere aardgas is ontsnapt, aldus Jepma.
Toch weer typisch nu.nl: wat is er onveilig aan een beetje lekkage van CO2?
Ik hoorde bedragen van honderden miljarden (waarvan ik écht schrok). Dat zou dan beter kloppen als Fred F's gegevens hierboven juist zijn. Ik vraag me dan af of dat geld niet op een efficiëntere wijze aan CO2-reductie is te besteden. Ook al omdat we onze energie-consumptie volgens Fred F met 30% moeten verhogen. NB: ik wil hier het nut van CO2-reductie an sich niet aan de orde stellen: daar hebben we andere topics voor.Ga er maar vanuit dat je met "honderden miljoenen" nog niet eens alle CO2 van één enkele elektriciteitscentrale op kunt slaan, sterker nog: de apparatuur om de CO2 van één enkele centrale af te vangen is al duurder. En dan hebben we het nog niet over de enorme energieconsumptie van die afvang: ongeveer 30% van de energieproduktie van de centrale.
Zou er een ramp kunnen gebeuren als met het Nyos meer?Toch weer typisch nu.nl: wat is er onveilig aan een beetje lekkage van CO2?
Daar had ik nog niet aan gedacht inderdaad. In de Waddenzee of Noordzee is zoiets onmogelijk lijkt me, een plaatselijke ophoping in oplossing lijkt me in de Waddenzee sowieso niet mogelijk vanwege de geringe diepte, in de Noordzee ook al niet, maar daar vanwege de stroming. Of zoiets onder land zou kunnen gebeuren, dwz een plotseling vrijkomen van een relatief grote hoeveelheid, no idea.Zou er een ramp kunnen gebeuren als met het Nyos meer?
Lijkt me ook.. zeker als de brandstofprijzen blijven oplopen en het resterende gas op een gegeven moment weer economisch winbaar wordt (zoals ook met olie wel eens gebeurd). Als er dan opeens meer CO2 dan methaan naar boven komt heb je een onprettig probleem, zie dat nl maar eens rendabel kwijt te raken uit een gasmengsel. Van nature zit er ook wel CO2 in aardgas, maar niet in zulke mate.En ook: er bestaan helemaal geen lege gasvelden, alleen halflege gasvelden.
Om de produktie van een bepaald gasveld in het verleden te stoppen is een economische beslissing geweest in een tijd dat de marktprijs voor gas 2 dollar per million BTU was, nu is die meer dan 7.
CO2 opslag: prima. Opslag in gasvelden: stupid!
Mogelijk, maar reductie houdt een keer op natuurlijk, energieverbruik verlagen heeft ook zn praktische grenzen.Ik vraag me dan af of dat geld niet op een efficiëntere wijze aan CO2-reductie is te besteden.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, bijvoorbeeld doordat een bel al instabiel is geworden door het ontrekken van het gas, vervolgens gevuld wordt met CO2 en dan door bijvoorbeeld een aardschok instort.Of zoiets onder land zou kunnen gebeuren, dwz een plotseling vrijkomen van een relatief grote hoeveelheid, no idea.