Anonymous schreef:Een vriend van me vertelde mij ooit eens dat, als je 's nacht terwijl je slaapt een band met bijvoorbeeld leerstof voortdurend opnieuw laat afspelen, dat je dan die leerstof de dag erna perfect zal kennen.
Klopt dit?
En in hoe verre werkt dat? neem nu dat ik bijvoorbeeld mijn lessen op een band zou zetten en ik laat dat gedurende een hele week voortdurend 's nachts afspelen, zou dat dan tot gevolg hebben dat ik deze lessen in de examens niet meer zou moeten leren of dergelijke

dit is een voorbeeld van een uit zijn verband getrokken waarheid. Nee, op die manier leer je niet tijdens je slaap. Wel is het zo dat het in zijn algemeenheid waar is dat mensen leren tijdens hun slaap. Dit komt doordat tijdens de slaap intraneurale verbindingen zich aanpassen. Of er kan sprake zijn van een neurale schoonmaak, of er is sprake van een versterking of verzwakking van bestaande verbindingen of die dag aangemaakte verbindingen. Of aanpassen leren is, betreft een andere discussie. Kortom, mensen leren tijdens hun slaap, iemand heeft dat een keertje gehoord en vertelde dit zonder de juiste context door en voila, het beeld ontstaat dat je met een bandje ' s nachts kunt leren....
Vincent