Puzzel Puzzels
Sonny_Crocket
Artikelen: 0

Reizen in de tijd.

Ik denk dat reizen in de tijd wel mogelijk is... maar niet in die mate zoals bijvoorbeeld in de film "Back to the Future". ;) :?: ;)

Als dat mogelijk zou zijn hadden wij dat nu toch al gemerkt? Dan waren er nu toch al mensen uit de toekomst hier geweest? Dan zouden er toch al lieden zijn die daar misbruik van gemaakt hebben?

Hoe denken jullie hierover? :shock: ;) ;)

Sonny
"Niets in de politiek gebeurt onverwachts"

-Roosevelt-

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Anonymous

Re: Reizen in de tijd.

Beste Sonny,

In welke mate is volgens jou dan wel mogelijk?

Volgens mij gaat het ofwel wel (zoals in de film) ofwel helemaal niet.

Ik nijg naar het laatste. Terug gaan in het verleden impliceert immers dat alle vorige toestanden nog ergens "bestaan" en dat zou ik ook op honderdenduizenden plaatsen bestaan.

Een tweede mogelijk zou zijn dat " de film als het ware teruggespoeld wordt" Dit kan echter alleen maar in een deterministisch heelal (oorzaak en gevolg zijn geheel reversibel, want anders komt men in een nooit bestaan verleden terecht en is dit dan per definitie ook geen verleden).

Hellaas (of gelukkig) is de wetenscchap er meer en meer van overtuigd dat het heelal niet deterministisch is.

Ik kijk uit naar jullie reacties hierop.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

sanderol

Ik denk dat we misschien wel in de toekomst zouden kunnen reizen, maar nooit terug in de tijd. Dat zou nooit kunnen
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?
Syd

In principe reizen we allemaal in de tijd. :shock:
Dino

Ik denk niet dat het mogelijk is. Ten eerste wat bedoel je met tijd reizen? Dat alle reacties die plaats vonden zich om keren? Of gewoon in de tijd reizen. Dat eerste is volgens mij onmogelijk en dat tweede is over een tijdsgrens reizen en dat doet iedereen wel eens in zen leven.

Dus nee ik denk niet dat het kan.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
Wouter_Masselink

stel dat je in het verleden kan reizen, zoals in back to the future, en je zou er voor zorgen dat je moeder die op dat moment zwanger van jou is een miskraam krijgt. (ik zeg stel, dat het niet echt aardig is dat snapt iedere theemuts) Zou ;) dit kunnen of zou je dan als je eigenlijk je eigen vermoord ook nooit in het verleden ;) hebben kunnen reizen en daardoor weer je zelf nooit kunnen :shock: vermoorden. ;) ;) :?: (ik weet het niet meer ;) )
"Meep meep meep." Beaker
Elmo

Als ik het goed heb onthouden dan is reizen naar het verleden en weer terugkeren naar het heden niet expliciet verboden binnen de alg. rel. theorie zoals we die nu kennen. Een mogelijke methode is d.m.v. een oneindig lange heel erg zware cylinder die extreem snel roteert. Vlak bij die roterende cylinder is het mogelijk om een 'pad' te maken die terug gaat in de tijd en dan weer uiteindelijk op het vertrekpunt uitkomt (en dus ook bij de vertrektijd). Maar goed, zoiets is natuurlijk zeer lastig (lees: waarschijnlijk onmogelijk) te maken...

Je kan inderdaad van die paradoxen verzinnen en daar wordt het vervelend en soms erg tegen je gevoel. Een aantal paradoxen zijn waarschijnlijk "verboden" (terug in de tijd en je opa vermoorden o.i.d.), maar sommigen ook niet... Een leuke schijnbare paradox die kennelijk toegestaan is deze: ik zit in een cel en die cel is op slot. Ik kan die cel onmogelijk open maken en ik ben de enige mens in het universum. Dan komt mijn toekomst-ik om de deur open te maken. Kennelijk "mag" dat, maar raar is het wel!

Leuke link: http://freespace.virgin.net/steve.preston/time1.html

Reizen naar de toekomst is natuurlijk eenvoudig: dat doen we allemaal, altijd.
Anonymous

als je terug gaat in de tijd, kan je niets veranderen want er opent gewoon een parralel universum..dus als je je moeder vermoord opent er een PU waarin jij niet leeft...
Elmo

als je terug gaat in de tijd, kan je niets veranderen want er opent gewoon een parralel universum..dus als je je moeder vermoord opent er een PU waarin jij niet leeft...

Dat is volgens mij pure speculatie en helemaal niet bewezen.
Wouter_Masselink

suyver schreef:Als ik het goed heb onthouden dan is reizen naar het verleden en weer terugkeren naar het heden niet expliciet verboden binnen de alg. rel. theorie zoals we die nu kennen. Een mogelijke methode is d.m.v. een oneindig lange heel erg zware cylinder die extreem snel roteert. Vlak bij die roterende cylinder is het mogelijk om een 'pad' te maken die terug gaat in de tijd en dan weer uiteindelijk op het vertrekpunt uitkomt (en dus ook bij de vertrektijd). Maar goed, zoiets is natuurlijk zeer lastig (lees: waarschijnlijk onmogelijk) te maken...

Je kan inderdaad van die paradoxen verzinnen en daar wordt het vervelend en soms erg tegen je gevoel. Een aantal paradoxen zijn waarschijnlijk "verboden" (terug in de tijd en je opa vermoorden o.i.d.), maar sommigen ook niet... Een leuke schijnbare paradox die kennelijk toegestaan is deze: ik zit in een cel en die cel is op slot. Ik kan die cel onmogelijk open maken en ik ben de enige mens in het universum. Dan komt mijn toekomst-ik om de deur open te maken. Kennelijk "mag" dat, maar raar is het wel!
hoe is je toekomst-ik dan uit die cel gekomen?
"Meep meep meep." Beaker
Amstelerdam

Anonymous schreef:als je terug gaat in de tijd, kan je niets veranderen want er opent gewoon een parralel universum..dus als je je moeder vermoord opent er een PU waarin jij niet leeft...
Dat is volgens mij pure speculatie en helemaal niet bewezen.
Het tegendeel moet ook nog bewezen worden...

en weet je wat ik heel leuk vind aan jouw statement van hierboven?
Het enige wat niet te rijmen is tussen wetenschappers en paranormaal-begaafden is dat de eerste alles wil bewijzen en daarna verklaren, maar dat de tweede groep alleen op zijn/haar woord gegeloofd wil worden. En dat is voor wetenschappers net zo onaavaardbaar als dat ik zou beweren dat bij mij thuis het brood omhoog valt en dat jij dat maar moet geloven.
Dit schrijf jij in bericht http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...er=asc&start=15

De laatste zin is met name interessant, je flamed bijna een paranormaal gelovige man/vrouw omdat jij je puur op wetenschappelijk conclusies wilt discussieren, terwijl je hier COMPLEET anders reageert....

En ik moet er even bijzeggen dat de wetenschappelijke wereld ook graag geloofd moet worden op bepaalde onderwerpen voor het bewijs is geleverd.

Maar ik zou graag willen weten hoe de man in de cel zijn toekomstige ik tegenkomt die de deur opendoet. Kom die andere ik uit een ander universum ?? hahaha Of is de cel de wereld?

errrug onduidelijk allemaal....
Elmo

hoe is je toekomst-ik dan uit die cel gekomen?

Ik ken het argument niet meer precies (volgens mij was het vrij technisch), maar ik zal eens zoeken. Volgens mij was dit een voorbeeld dat verzonnen was door Feynman.
Elmo

Het voorbeeld waar ik net mee kwam kan ik zo snel niet meer vinden. Misschien dat iemand anders het wel kan vinden?

Dit is een makkelijker voorbeeld:
Imagine the following set-up. We start off having a camera with a black and white film ready to take a picture of whatever comes out of the time machine. An object, in fact a developed film, comes out of the time machine. We photograph it, and develop the film. The developed film is subsequently put in the time machine, and set to come out of the time machine at the time the picture is taken. This surely will create a paradox: the developed film will have the opposite distribution of black, white, and shades of gray, from the object that comes out of the time machine. For developed black and white films (i.e. negatives) have the opposite shades of gray from the objects they are pictures of. But since the object that comes out of the time machine is the developed film itself it we surely have a paradox.

However, it does not take much thought to realize that there is no paradox here. What will happen is that a uniformly gray picture will emerge, which produces a developed film that has exactly the same uniform shade of gray. No matter what the sensitivity of the film is, as long as the dependence of the brightness of the developed film depends in a continuous manner on the brightness of the object being photographed, there will be a shade of gray that, when photographed, will produce exactly the same shade of gray on the developed film. This is the essence of Wheeler and Feynman's idea.
Bron. Hier vind je veel meer voorbeelden en ook goede (vrij technische) uitleg.
Amstelerdam

By the way... hoe zit het eigenlijk dan met de zgn toekomstvoorspellers, laten we aannemen dat sommige personen dat werkelijk kunnen.

Dan staat alles toch al vast? Dan is het hele tijdreisverhaal nutteloos.

???

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Elmo

By the way... hoe zit het eigenlijk dan met de zgn toekomstvoorspellers, laten we aannemen dat sommige personen dat werkelijk kunnen.
Ik geloof helemaal niet dat iemand dat kan (tenzij hij/zij uit de toekomst is gekomen en dat is waarschijnlijk theoretisch wel mogelijk, maar experimenteel niet te doen). Het is in ieder geval nog nooit bewezen (zie ook het leylijnen onderwerp) en dat terwijl er een miljoen dollar voor het bewijs geboden wordt! Gezien de vrijwel mateloze gierigheid van de mensheid is dit al praktisch een bewijs... :wink:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!