Trek jij dan ergens een grens tussen wat fysisch is, reëel, en wiskundig te beschrijven? Waar trek jij dan die grens?
Eerste vraag: Ja jij niet dan?
Tweede vraag: Dat lijkt me een discussie die op WSF al gevoerd moet zijn. Maar ik zal mijn interpretatie geven: fysisch zou ik noemen alles wat met instrumenten of zintuigen waarneembaar is. Wiskundig zou ik noemen alles wat voldoet aan de regels van de wiskunde. Reeel zou ik noemen alles wat met grote waarschijnlijkheid waar is.
Het zal niemand verbazen dat daar heel wat haken en ogen aan kleven: wat als je een deeltje waarneemt via een reactie (NB een foto is ook een reactie) of een nog indirecter verschijnsel (tijdwaarneming). Wat als wiskundig is aangetoond dat een deeltje volgens alle aanwijzingen moet bestaan? Dat zijn discussies die nog lang niet uitgemaakt zijn.
Dan de hoofdvraag: waar ligt de scheiding? Dat weet ik niet. De definities sluiten elkaar niet geheel uit. Dus is de grens ook niet precies te trekken.
Gezien de vraag van Kotje lijkt het eerder van belang onderscheid te maken tussen materialistisch en niet. Het geeft een theoretische verklaring voor fysisch waarneembare verschijnselen, maar dat wil niet zeggen dat het uit deeltjes is opgebouwd. Is het weefsel opgebouwd uit deeltjes? Ik denk het niet, maar een kwantummechanicus kan dat vertellen.