Het officiële symbool voor een seconde (tijdsduur) is s zonder puntje.
De sec is het symbool van een zeer kleine hoek: 60 sec = 1 min en 60 min = 1 graad.
Het valt me op dat zeer velen sec gebruiken in plaats van s.
Discussie overbodig.
Moderator: physicalattraction
Het gaat hier niet om grootheden maar om eenheden. Voor deze laatste zijn duidelijke afspraken gemaakt. De eenheid van tijd is de seconde (s). Voor snelheid is dit (m/s), voor voltage (spanning is correcter) Volt (V), voor volume kubieke meter (m³). Dit is belangrijk in dimensieanalyse.DePurpereWolf schreef:Een afkorting is ook maar een afkorting en betekend niks als de context niet bekend is.
De letter v is snelheid, voltage, volume. etc... gewoon een symbool.
Ook voor grootheden bestaan gelukkig conventies. Een paar duid je er zelf al aan. Het is daarbij niet zo dat v en c door elkaar worden gebruikt. Het is wereldwijd de gewoonte om die c in de context van snelheden alleen maar te gebruiken voor die ene lichtsnelheid in vacuüm. En dan is het ineens een eenheid geworden, of, beter misschien, een constante met de dimensie m/s.Welke letter je toekent aan de grootheid zelf mag je kiezen. Voor volume is dit meestal V, voor spanning U of V, voor snelheid v of c, etc.
Als je volt voluit schrijft, dan moet dat met een kleine letter v. Schrijf je het met een grote V, dan bedoel je meneer Alessandro Volt(a) naar wie deze eenheid is genoemd...... voor voltage (spanning is correcter) Volt (V),
Ook voor grootheden bestaan gelukkig conventies. Een paar duid je er zelf al aan. Het is daarbij niet zo dat v en c door elkaar worden gebruikt. Het is wereldwijd de gewoonte om die c in de context van snelheden alleen maar te gebruiken voor die ene lichtsnelheid in vacuüm. En dan is het ineens een eenheid geworden, of, beter misschien, een constante met de dimensie m/s.
1. s is geen afko maar een symbool. (c ( = lichtsnelheid) is ook geen afko maar een symbool)De eenheid van tijd is seconde, hoe je dat afkort is niet zo'n probleem.
Je ziet vaak dat men zich indekt. Bij auto's wordt het vermogen in kW vermeld, omdat dat verplicht is. Maar ze zetten er ook graag de pk's bij, omdat dat getal hoger is.De SI-wet wordt overigens zeer vaak overtreden (pk, cal, toerental = 1000/min, 76 cm kwikdruk, F(aherheit)) zonder dat iemand er iets aan doet.
In 1978 werd in Nederland het gebruik van dit stelsel in beroep, handel en onderwijs wettelijk verplicht gesteld door de IJkwet. Zie de door jouzelf aangehaalde website: http://nl.wikipedia.org/wiki/SI.SI is geen "wet".
Het punt is alleen dat je bij zo'n omschakeling te maken hebt met sterk ingeroeste referentiesystemen. Een mens heeft een bepaald "gevoel" bij een zekere eenheid, je groeit in een systeem van inslijtende referentiepunten. Ik ontving altijd geboortekaartjes met babies van ergens rond de 7 pond. Zonder over de eenheid na te denken weet je na verloop van tijd dat 5 pond een miezertje is en 9 pond een zware bevalling. Heb je nou decennialang dat soort geboortekaartjes ontvangen, dan moet je met geboortekaartjes die 2500 gram vermelden ineens gaan nadenken.Al het genoemde is in NL dus helemaal niet zo vrijblijvend als jij suggereert..