Puzzel Puzzels
jandemolenaar
Artikelen: 0

Ijzergehalte in spinazie meten

Voor school moest ik het ijzergehalte in spinazie meten, maar ik loop ergens op vast. Ik zal hieronder het proefje beschrijven.
We hadden ongveer 100 gram spinazie(in 200 ml water) gekookt. Daarna deden we er 20 ml waterstofperoxide en 5 ml zoutzuur.
Ik nam aan dat dit de Fe2+ zou omzetten naar Fe3+ in spinazie. Dit mengsel hebben we gefiltreerd. Toen KSCN erbij, om de Fe3+ aan te tonen.
Maar er gebeurde niks. Geen rode kleur. Dus ik ben verder gaan zoeken en kwam erachter dat er nog twee stoffen in spinazie zaten die wellicht een reactie zouden kunnen zijn aangegaan met de Fe3+. Dit waren oxaalzuur en vitamine c(ascorbinezuur). Kan iemand me hierbij helpen?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

toaic

Re: Ijzergehalte in spinazie meten

Ik heb ooit saltpeterzuur gebruikt om het ijzer wat in de spinazie zit op te lossen.
Echter er mag niet te veel zuur worden toegevoegd. Omdat dit van invloed is op de complex binding
tussen Fe-SCN. 

Dit zou je met een testje moeten uittesten.

Daarnaast kun je proberen te achterhalen wat er ongeveer aan ijzer in zou moeten zitten.
Hierop kun je de hoeveelheid spinazie aanpassen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jandemolenaar

Ik weet dat de ijzerconcentratie in spinazie erg laag is (4mg per 100 gram), we hebben 150 gram spinazie gebruikt.
De pH van de spinazie-oplossing was ongeveer 5. Ook zei mij leraar dat waterstofperoxide zowel een oxidator en reductor is. Dus misschien is er zelfs Fentons reagens ontstaan. Maar erg veel weet ik hier niet vanaf. 
toaic

Zoals ik op wikipedia lees. Geeft de methode van Fentons ijzer(II) ionen.
Voor complex vorming met thiocyanaat is ijzer(III) nodig. IJzer(II) vormt met thiocyanaat geen rood complex.

<lit. Vogels textbook of quantitative chemical analysis. 5e editie blz 690>

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Kravitz

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!