Puzzel Puzzels
Rudimentair
Artikelen: 0

Parti

We hebben het nu over Lewisstructuren en ladingen.
Mijn vraag is: als een molecuul partiële ladingen bevat heeft deze dan ook formele ladingen? Zo ja, altijd? En geldt dit ook omgekeerd? Als een molecuul apolair is kan het toch geen ladingen hebben? En als het polair is wel, maar dat hoeft dan toch niet perse te betekenen dat het partiële en/of formele ladingen bevat?

Ik hoor graag antwoorden  :idea:

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: Parti

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Wdeb

We hebben het nu over Lewisstructuren en ladingen.
Mijn vraag is:
Prachtig. Gevolgd door ik weet niet hoeveel vragen....
als een molecuul partiële ladingen bevat heeft deze dan ook formele ladingen? Zo ja, altijd?
Nee, dat hoeft niet. Partiël geladen wil zeggen dat er een bindend electronenpaar ongelijk "verdeeld" is tussen de twee betrokken electronen. Terwijl formele lading hiermee geen rekening houdt.lading ee
En geldt dit ook omgekeerd? Als een molecuul apolair is kan het toch geen ladingen hebben?
Ik ken geen voorbeelden volgens mij die aangeven dat een overal apolair molecuul een lading kan hebben. Ik denk dat het, ondanks dat het twee afzonderlijke begrippen zijn, toch op dezelfde leest geschoeid is.
En als het polair is wel, maar dat hoeft dan toch niet perse te betekenen dat het partiële en/of formele ladingen bevat?
In ieder geval moet hij dan wel polaire bindingen en dus partiële ladingen hebben.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.
ArcherBarry

Hoewel de kop licht polair Is, zal van stearinezuur gezegd worden dat deze over het algemeen apolair Is, maar netto kan het molecuul wel een lading hebben (aan de polaire kop) ik denk dat die vraag onderhevig Is aan de interpretatie van de docent
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Rudimentair

Bedankt voor de antwoordEN!  ;)

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Wdeb

ArcherBarry schreef:Hoewel de kop licht polair Is, zal van stearinezuur gezegd worden dat deze over het algemeen applaus Is, maar netto kan het molecuul wel een lading hebben (aan de polaire kop) ik denk dat die vraag onderhevig Is aan de interpretatie van de docent
En daarom is de vraag of een molecuul polair is dus niet een goede. Want dat kan niet.

Een binding of een stof kan polair zijn. Binding is op microniveau, stof is op macroniveau. Bijna altijd is de verklaring van de macro te vinden in de micro.

Maar een stof kan apolair zijn ondanks aanwezige polaire bindingen. Neem bijvoorbeeld CO2. Hiermee is niet het molecuul apolair. Maar de stof wel.
Daarbij is ook dit een "glijdende" schaal. Zodra er meerdere soorten atomen in het molecuul aanwezig zijn, is er al sprake van iets van een polaire binding. Al is het verschil klein en wordt het volgens de aangenomen "regels" apolair covalent genoemd.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!