hoi..
ons natuurkunde hoofdstuk gaat over televisieschermen, elektronen, magnetische en elektrische velden...
ik vraag me af: waarom een computerscherm een schermbeveiliging heeft en de normale tv niet?!..
Moderator: jkien
Ik heb begrepen dat ook moderne CRT schermen hier geen last meer van hebben, maar het verschijnsel bestaat wel degelijk. Mijn eerste computer had na verloop van tijd een ingebrand (zwart-wit) beeldscherm en dat stond echt geen 24 uur per dag aan.
Sommige nieuwe televisies (weet ff niet welke technologie) hebben last van bijv. het RTL4 logo dat er na een tijdje vast in komt te staan.
Dat zijn de platte LCD / TFT schermen.
Weet je dat zeker? Ik meen me namelijk te herinneren dat de plasmadisplays veel meer last van inbranden hebben dat LCDs en TFTs. Gezien de technologie (VUV straling) zou ik dat ook eerder bij een plasmadisplay verwachten.
Ondanks het feit dat inbranding van beeldschermen kan voorkomen, denk ik dat het door de "Nederlands afgestudeerde" vertaalafdeling van de dames en heren van 's-werelds-meest-gebruikers-onvriendelijke-computer-software-leverancier ... (die ja) veroorzaakt wordt, en daardoor een irreële bezorgdheid teweegbrengt."Casa" schreef:hoi..
ons natuurkunde hoofdstuk gaat over televisieschermen, elektronen, magnetische en elektrische velden...
ik vraag me af: waarom een computerscherm een schermbeveiliging heeft en de normale tv niet?!..
Screensaver betekent wel degelijk schermbeveiliging (tegen vroegtijdig defect reaken). Er wordt geen energie mee bespaard, want de monitor toont gewoon een plaatje.Screensaver hebben ze maar vertaald naar schermbeveiliging, terwijl ze toch echt scherm(energie)besparing bedoelden.
Cumputers worden het meest op het werk gebruikt. Daar staan ze veelal 40 uur per week aan en worden ze maar weinig echt gebruikt. De TV zet je meestal uit als je uitgekeken bent.ik vraag me af: waarom een computerscherm een schermbeveiliging heeft en de normale tv niet?
Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”