Maar duizenden jaren of langer geleden ongeveer gelijk met jacht en dierenkweek is er regelmatig extreem geweld (oorlogen) en marteling tussen mensen.
Nog steeds overal ter wereld, ook door ons toedoen. Je leeft toevallig op een stukje aarde waar dat even niet het geval is. Maar dat is binnenkort waarschijnlijk voorbij.
Nu is daar onnoemelijk veel stilzwijgend extreem lijden van mensen en dieren bijgekomen.
Ja, als er (tijdelijk) intern te weinig geweld plaatsvindt, dan wordt dat vacuüm opgevuld door mentaal lijden. Je hebt geen tijd om nodeloos stil te staan bij jezelf, en dagelijks in zelfmedelijden te baden, als je eerst iemand z'n kruin moet inslaan of voedsel moet zoeken om te overleven.
Er zal hoe dan ook, in beide situaties, lijden zijn. Het is niet omdat we een iPhone hebben dat er ineens geen menselijk leed meer is. Zo werken dingen niet.
Dit hoort niet thuis in ons habitat, biotoop of natuur.
Jawel. Het past perfect. Het klopt precies. Het is goed voor de ontwikkeling van de soort, slecht voor het welzijn van het individu. Maar de natuur is er niet per se om jou of mij te laten overleven of gelukkig te maken. De soort is belangrijker dan het individu. Doch, omdat de mens per definitie narcistisch is - hij ervaart alles door z'n eigen lens, ziet zichzelf voortdurend als hoofdrolspeler - komt daar een innerlijk conflict uit voort.
Bij een voltooid leven op aarde hoort tevredenheid, nostalgie, liefde.
Dat is Disney. Dat bestaat niet in de praktijk, hooguit als een tijdelijke staat van welzijn, die steeds vroeg of laat bruusk overhoop wordt gehaald door de onwrikbare, overheersende mechanismen van het universum en het menselijk zijn.
Ik noem dit nu even significant lijden. Dus acceptabel nuttig en tollereerbaar lijden.
Ik hoor iemand die zichzelf ervan probeert te overtuigen dat z'n lijden enig menselijk nut heeft, en die vergeefs de scherpe kantjes ervan af probeert te slijpen. Dat gaat zonder een dosis drugs en alcohol helaas niet gebeuren, al hoop ik voor je van wel.
Is het tij nog te keren überhaupt voordat de planeet zichzelf nog suicideert.
Dat is een andere vraag. Maar om het lijden te beëindigen zou deze planeet zichzelf juist moeten opslurpen/moeten vergaan - terug moeten keren naar de staat vóór de eerste bacterie, danwel door een meteoriet uit elkaar moeten barsten. Zolang dat niet het geval is, lijdt de mens en elk ander wezen dat hier rondloopt.