Hallo,
Ik zit al een tijdje in de knoop met het volgende.
Volgens de tijddilatatie gaat de klok van waarnemer 2 trager t.o.v. die van waarnemer 1 als 2 beweegt t.o.v. 1.
Als we nu de gekende tweelingparadox erbij halen: 1 persoon zetten we in een ruimteschip en gaat rondjes rond de aarde draaien. T.o.v. de aarde lijkt het alsof de klok van dat ruimteschip trager loopt. Maar omdat de aarde beweegt t.o.v. het ruimteschip, kan je dan ook stellen dat de klok van de aarde trager loopt t.o.v. het ruimteschip.
T.o.v. de aarde lijkt het dus alsof de persoon die op aarde bleef "ouder" is geworden dan zijn tweelingsbroer in de ruimte. T.o.v. het ruimteschip lijkt het alsof de persoon in het ruimteschip "ouder" werd. Beide effecten als gevolg van tijddilatiatie. Kan het zijn dat deze twee effecten elkaar tegenwerken waardoor er uiteindelijk geen verschil is tussen de tweelingbroers als ze terug samenkomen?
Door deze complete afhankelijkheid van het referentiesysteem (aarde of ruimteschip), concludeer ik dat de tweelingparadox helemaal niet bestaat. M.a.w. dat er geen verschil kan zijn in leeftijd als de tweelingen "met elkaar worden vergeleken" als ze terug samen op aarde zijn.
Zit er een fout in mijn redenering?
Puzzels