Moderator: physicalattraction
Ja ok. Maar stel dat ipv de negatieve versnelling (het betreft een vertraging) en de lengtecontractie extremen zijn. Van .999c naar 0 in 10 minuten of zo. En de trein is overal voldoende sterk en stijf. Of de wielen idd vierkant .. beetje een gekke trein. Maar dit kan in werkelijkheid toch niet.Xilvo schreef: ↑ma 25 apr 2022, 10:33 De locomotief trekt een trein met een lengte (= afstand locomotief tot laatste wagen) van 100 meter. De versnelling van de locomotief (gezien vanuit het stelsel dat stilstaat t.o.v. de rails) is 1 m/s2. De kracht om zo te versnellen moet via de koppelingen tussen de rijtuigen overgebracht worden aan de laatste wagen.
Als de trein 3,17 jaar lang die versnelling ondergaat heeft hij een snelheid van 0,316 * c gekregen.
Hadden locomotief en laatste wagen exact dezelfde versnelling ondergaan, dan was de afstand tussen die twee, in het stelsel van de trein, toegenomen tot 106 meter.
De laatste wagen had in die 3,17 jaar dus een extra afstand van 6 meter moeten afleggen om de afstand in het stelsel van de trein op 100 meter te houden. Je begrijpt dat dat geen reden is om de wielen ineens te laten slippen.
Ja, daar zit ik eerlijk gezegd een beetje mee. Dat zou betekenen dat er twee realiteiten zijn. En dat kan toch niet. Ook al is dat ook zo voor een waarnemer die in een supermassief zwart gat valt wat voor een andere waarnemer ver weg nooit zal gebeuren .. maar dat is totaal wat anders.wnvl1 schreef: ↑ma 25 apr 2022, 15:01 Het voorbeeld van de trein is een beetje lastig. Je zou je wel kunnen afvragen of als een blok over de grond glijdt of de lengte contactie van het blok tov de grond zorgt voor extra warmte dissipatie doordat atomen van het blok en de vloer over elkaar schuiven door contractie. Je kan het ook andersom bekijken voor een waarnemer op het blok, dan is er een contractie van de grond die voor warmte dissipatie zorgt.
Voor zulke paradoxen heb je soms oplossingen met en zonder veldvergelijkingen. Dit doet mij wat denken aan Supplee's paradox met de onderzeeër. Die wordt opgelost in de literatuur met en zonder veldvergelijkingen opgelost. Ik heb daar een beetje terug een topic over gemaakt. De bug en rivet paradox (cfr het eerdere topic over de raket landing) is hier ook relevant.SergioMarquina schreef: ↑di 26 apr 2022, 02:00 Dat er extra (rol) wrijving ontstaat is iig zeker idd, maar daar zijn de veldvergelijkingen niet voor nodig, lijkt mij.
De stijfheid is niet nodig, je hebt dat niet nodig als je op de trein raket motoren installeert die verdeeld zijn over de volledige trein. Dat is besproken in dit forum bij de paradox met de landing van de raket een paar weken geleden. In dat geval blijft de 'eigenlengte' van de raket behouden in een frame dat meebeweegt met de achterkant van de trein. In dat frame gaan de verschillende delen van de trein wel een verschillende versnelling hebben, maar de trein geraakt op snelheid zonder dat in het frame dat meebeweegt met de achterkant van de trein de lengte van de trein verandert.SergioMarquina schreef: ↑di 26 apr 2022, 02:00 En de trein is overal voldoende sterk en stijf. Of de wielen idd vierkant .. beetje een gekke trein.
Ronde wielen hebben inderdaad ook gekke effecten in de relativiteitstheorie. Je moet maar eens googlen op de relativistische trolley paradox. Ronde wielen blijven niet rond.
Ik bedoel het is in de SRT mogelijk om een voorwerp op snelheid te brengen zonder dat het vervormt in een assenstelstel dat meebeweegt.
Of de trein nu vertraagt of versnelt maakt niets uit. Je ziet precies hetzelfde gebeuren maar dan omgekeerd.SergioMarquina schreef: ↑di 26 apr 2022, 02:00 Ja ok. Maar stel dat ipv de negatieve versnelling (het betreft een vertraging) en de lengtecontractie extremen zijn. Van .999c naar 0 in 10 minuten of zo. En de trein is overal voldoende sterk en stijf. Of de wielen idd vierkant .. beetje een gekke trein. Maar dit kan in werkelijkheid toch niet.