Puzzel Puzzels

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: ST stilaan overbodig gezien AI blijkbaar stilaan de norm wordt voor kennis verwerving ?

Daar heb ik eerder ook al voor gewaarschuwd. Hopelijk blijft er genoeg interesse voor de discussie tussen mensen om een forum als dit relevant en in de lucht te houden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Re: ST stilaan overbodig gezien AI blijkbaar stilaan de norm wordt voor kennis verwerving ?

Een forum blijft voor mij relevant om op nieuwe topics en ideeën te komen. Maar ik pleit er wel voor om het te gebruiken samen met AI. Het kan niet de bedoeling zijn om AI uit te sluiten, dat is de vooruitgang tegenhouden. Het topic over de snelheid van het licht die heen en terug niet dezelfde is, zou bvb wel een AI boost kunnen gebruiken.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
R_Bena
Beheer

Bijna heel internet zoals we dat nu kennen zal uiteindelijk overbodig zijn door ai. Komt er bijvoorbeeld iemand nog op blogs? Zal uiteindelijk ook uitsterven.

Forums gaan al langer achteruit. Al voor ai, al sinds de opkomst van social media. Ai is de finale klap.

Je kunt er lang of breed over praten, maar cijfers zeggen veel meer. Een tijd terug heb ik de grafiek geplaatst. De trendlijn is bekend.

Ja, het is einde verhaal voor dit forum. Het levert niets meer op en er zijn nauwelijks nog nieuwe geregistreerden. Vroeg of laat zal het opgedoekt worden.

Er zijn geen Nederlandse wetenschappelijke fora meer, en ook de Engelse fora zullen opgeheven worden. Dat is onvermijdelijk gezien de trendlijn.
wnvl1

R_Bena schreef: wo 18 feb 2026, 12:58 Bijna heel internet zoals we dat nu kennen zal uiteindelijk overbodig zijn door ai. Komt er bijvoorbeeld iemand nog op blogs? Zal uiteindelijk ook uitsterven.
Je ziet wel in de plaats daarvan de populariteit van podcasts toenemen. Ik luister daar ook veel naar omdat je die kan beluisteren terwijl je bvb aan het wandelen bent. Voorlopig zijn die nog niet overgenomen door AI.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
R_Bena
Beheer

wnvl1 schreef: wo 18 feb 2026, 13:11
R_Bena schreef: wo 18 feb 2026, 12:58 Bijna heel internet zoals we dat nu kennen zal uiteindelijk overbodig zijn door ai. Komt er bijvoorbeeld iemand nog op blogs? Zal uiteindelijk ook uitsterven.
Je ziet wel in de plaats daarvan de populariteit van podcasts toenemen. Ik luister daar ook veel naar omdat je die kan beluisteren terwijl je bvb aan het wandelen bent. Voorlopig zijn die nog niet overgenomen door AI.
Podcasts zijn een relatief nieuw fenomeen. Blogs en forums bestaan al heel lang. Forums lopen op hun laatste benen en teren veelal op vroegere geregistreerden. Een hoop forums zijn al opgeheven. Degenen die nog overeind staan zijn forums waar praktische kennis wordt uitgewisseld, bijvoorbeeld over gitaren of software, die niet zomaar door ai kan worden vervangen. En zeer grote forums als Reddit en in Nederland Fok (maar niet meer wat het geweest is).

Blogs hebben sinds ai een kaalslag gehad qua bezoekers.

Dit forum voegt niks meer toe online. Alle kennis die hier op staat of komt kan ook door ai gegeven worden. Gebruikers zijn ook niet bereid gebruik te maken van de andere functies. Sinds ai zijn de bezoekersaantallen ook verder gedecimeerd (-80% daling).

Het internet en google hebben gesproken, en die zeggen: er is geen plek meer voor een site als deze online.
wnvl1

Ja, waarschijnlijk moet je dat accepteren.
Spijtig voor de inspanning, de tijd en het geld dat erin gestoken is van jouw kant.
WillemB

Dit geld ook voor vele hobby forums, tijden veranderen, ook kwa winkels.
GertSmit

Zal jullie missen sciencetalk, heb meestal weinig toe te voegen maar lees de topics met interesse en volg de discussies (voor zover ik ze kan volgen) graag. En ik zie jullie site nog steeds wat als een uithangbord voor mijn persoonlijke theorie, ook dat zal er niet meer zijn.

Dank, en met spijt zie ik jullie verdwijnen.
HansH

wnvl1 schreef: wo 18 feb 2026, 11:03 Een forum blijft voor mij relevant om op nieuwe topics en ideeën te komen. Maar ik pleit er wel voor om het te gebruiken samen met AI. Het kan niet de bedoeling zijn om AI uit te sluiten, dat is de vooruitgang tegenhouden. Het topic over de snelheid van het licht die heen en terug niet dezelfde is, zou bvb wel een AI boost kunnen gebruiken.
Dat zou inderdaad een mooie test kunnen zijn om te zien hoe AI dt benadert en of we dan op dezelfde golflengte uitkomen.
HansH

HansH schreef: wo 18 feb 2026, 16:16
wnvl1 schreef: wo 18 feb 2026, 11:03 Een forum blijft voor mij relevant om op nieuwe topics en ideeën te komen. Maar ik pleit er wel voor om het te gebruiken samen met AI. Het kan niet de bedoeling zijn om AI uit te sluiten, dat is de vooruitgang tegenhouden. Het topic over de snelheid van het licht die heen en terug niet dezelfde is, zou bvb wel een AI boost kunnen gebruiken.
Dat zou inderdaad een mooie test kunnen zijn om te zien hoe AI dt benadert en of we dan op dezelfde golflengte uitkomen.
als we na 28 pagina's forum niet kunnen convergeren dan ben ik benieuwd of AI dat dan wel voor elkaar krijgt in een stuk minder dan 48 pagina's. maar ik ben zelf slecht in de juiste vragen stellen aan AI.
Professor Puntje

Ik werk zelf als vrijwilliger in een Kringloopwinkel en zie daar dat doodverklaarde zaken soms een heropleving doormaken: zoals vinyl en analoge camera's. En fysieke boeken zijn er ook nog steeds. En de bioscopen zijn evenmin verdwenen. Allemaal zaken die eerder dood verklaard waren. De mens is niet oneindig flexibel, en niet iedere verandering is een verbetering. Maar het kost wel vaak wat tijd voordat men dat door heeft...
Regor

Ik zie maar 1 redmiddel ...... subsidie van de overheid, departement wetenschap - beleid als dat bestaat in Belgie.
GertSmit

Regor schreef: wo 18 feb 2026, 17:42 Ik zie maar 1 redmiddel ...... subsidie van de overheid, departement wetenschap - beleid als dat bestaat in Belgie.
Of een betaalde abonnementsvorm facultatief. Als er voldoende mensen meedoen is het misschien genoeg om de kosten eruit te halen?

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Professor Puntje schreef: wo 18 feb 2026, 16:23 Ik werk zelf als vrijwilliger in een Kringloopwinkel en zie daar dat doodverklaarde zaken soms een heropleving doormaken: zoals vinyl en analoge camera's.
Klopt. Soms gebeurt dat, net als ook met cassettebandjes de laatste jaren. Maar dit is meer uitzondering dan regel, en vaak enkel als hype.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!