Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jana_CF
Artikelen: 0

stabilisatie en reactiviteit

Ik blijf het soms toch een beetje moeilijk vinden om de link tussen stabiliteit en reactiviteit te weten.

bijvoorbeeld: carbokationen: hoe stabiel, hoe reactiever (een tertiair carbokation is stabieler en reactiever) staat in mn cursus bij radikalaire halogenering.

ik dacht altijd dat stabiel = lage energie-inhoud en dus misschien niet zo reactief, want het streven is altijd naar een zo laag mogelijke energie-inhoud?

ik heb dit heel vaak bij die stabiliteiten en reactiviteiten dat het net andersom gaat dan wat ik aanvoel.

is het dan altijd hoe stabieler, hoe reactiever?

ik dacht dat iets instabiel veel reactiever was?

of gaat het niet gelijk op?

wat is dan de regel?

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Fuzzwood

Re: stabilisatie en reactiviteit

De reactiviteit van een tertiair carbokation komt door de stabiliteit (duh, dat wist je al).

Dit komt doordat een secundair en primair carbokation minder stabiel zijn en dus minder voorkomen in een ion waar de mogelijkheid tot het vormen van een tertiair carbokation bestaat. Dit heeft gewoon te maken met omlegging.

De stabiliteit heeft dus niet betrekking op de radicaalreactie in dit geval, maar op het ontstaan van het reagens.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

DrQuico

Ik blijf het soms toch een beetje moeilijk vinden om de link tussen stabiliteit en reactiviteit te weten.
Met stabiliteit wordt in het algemeen thermodynamische stabiliteit bedoeld. Het verhaal van de energie inhoud.

Reactiviteit is meer een kinetisch iets. Het gaat hierbij om het gemak waarmee een reactie plaats kan vinden.

Een verbinding kan thermodynamisch stabiel zijn, maar toch erg reactief zijn. (bijvoorbeeld O2) Ook kan een verbinding thermodynamisch instabiel zijn en toch niet reactief zijn (bijvoorbeeld tetrafenyllood).

Iin je cursus waarbij staat dat een tertiair carbokation stabieler èn reactiever is. Dit bedoelen ze in vergelijking met primaire en secundaire carbocationen? Dan lijkt het me wat vreemd. Een tertiair carbokation is inderdaad (thermodynamisch) stabieler dan de secundaire of primaire. Dat klopt, en heeft tot gevolg dat je voornamelijk een tertiair carbokation vormt (wat FsWd al schreef)

Echter, naar mijn idee zijn primaire en secundaire carbokationen reactiever dan de tertiaire (minder sterisch gehinderd en ook hoger in energie). Het is alleen zo dat deze sneller omleggen naar een tertiaire (indien mogelijk) dan dat ze reageren met het halogeen.
jana_CF

ah.. en kinetiek heeft niet noodzakelijk een rechtstreekse verhouding met stabiliteit, daarom komt het soms zo verwarrend over! ;)

was even uit het oog verloren dat reactiviteit kinetisch was..

het komt :oops:
Echter, naar mijn idee zijn primaire en secundaire carbokationen reactiever dan de tertiaire (minder sterisch gehinderd en ook hoger in energie). Het is alleen zo dat deze sneller omleggen naar een tertiaire (indien mogelijk) dan dat ze reageren met het halogeen.
dat snap ik nu helemaal, zo voel ik het ook aan

het zal wel zijn omdat het specifiek over die radikalaire halogenering gaat denk ik, en misschien ook omdat ze omleggen naar een tertiair en het dus het tertiair is dat reactiever is met het halogeen.

omleggingen hadden we op dat punt in de cursus nog niet besproken, je moet ergens beginnen he 8-[

bedankt voor de hulp, alweer!

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Fuzzwood

Geen probleem, geweldig forum hè Afbeelding

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!