Hallo Chemisten,
Ik heb een lastig probleem op het werk.
We werken met Hplc analyses. De te meten component is erythromycine. Normaal werken we altijd met een externe standaard, dus gewoon ijklijn maken en produkt hierin meten.
Als we de enkelvoudige grondstof hierin meten geeft dit geen probleem.
Moeten we in een eenvoudig poeder de erythromycine meten geeft dit ook geen probleem.
Echter we hebben ook een poeder met erg fantasierijke samenstelling en ook hierin erythromycine. Als we deze meten vinden we ongeveer 65% van de hoeveelheid die ik verwacht.
Dankzij rwwh hier op het forum ken ik de standaardaditie methode. Deze heb ik toegepast op dit poeder. De metingen zijn wel gedaan in de reeks van de externe standaard.
De resultaten kwamen er op neer dat als ik 1mgr Ery standaard toevoeg aan het poeder mijn gehalte slechts met 0,85 mgr omhoog ging. Wil dit dan zeggen dat de recovery 85% is???
Maar voor de standaard aditie methode heb je geen ijklijn nodig, toch??
Ik heb op 3 nivo's standaard toegevoegd. Deze gaven een liniaire verhoging van de area. Als ik deze lijn dan doortrek in mijn monster dan vind ik nog steeds slechts ongeveer 70 % van de hvh erythromycine die ik eigenlijk verwacht.
Wat kan hiervan de reden zijn? Wat is de volgende stap die ik moet maken.??
Moet ik een poeder maken met dezelfde samenstelling als het betreffende poeder maar dan zonder de component erythromycine en hiermee gaan toevoegen of experimenteren. Wat voor extra informatie kan ik hieruit verwachten.
Wat te doen?????
Puzzels