Natuurlijk. Je kunt ook aan Nederland denken, want je kunt niet zeggen dat de Nederlandse monarchie niet succesvol is. Het probleem is alleen, dat als de koning macht heeft, zoals in Qatar, je letterlijk van geluk mag spreken als die macht op een goede manier wordt uitgeoefend. De dag dat er een echte badass koning wordt in zo'n land, hebben ze een probleem. Ik noem een systeem, waarbij het lot van het land op zo'n manier aan het toeval wordt overgelaten geen goed systeem.shimmy schreef: ↑do 23 mei 2013, 11:06
Toch zijn er best wel voorbeelden van redelijk succesvolle (ook met westerse ogen) hedendaagse monarchien. Denk bv aan het Emiraat Qatar.
Ik heb in Nederland ook vaak mensen over Beatrix horen zeggen (met WA hebben we nog geen ervaring): "Ze doet het toch goed". Dat zal wel, maar ook hier geldt dat 'in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst'. Daarbij komt - en dat is ook typisch voor de monarchie - dat de monarchie gesloten is. De gewone burger weet niet wat de koning(in) doet. Deed Beatrix het goed? Ik weet het niet, want alles gebeurt achter de schermen en in feite hebben maar een paar mensen in het heel land voldoende informatie om dat te beoordelen. Je weet niet hoeveel rampen de koninging voorkomen heeft, maar ook niet hoeveel ze er zonder tussenkomst van de MP veroorzaakt zou hebben. Ook die geslotenheid en het staatsrechtelijk gedrocht dat ministeriële verantwoordelijkheid heet, pleiten niet bepaald voor de monarchie.
Vindt je echt dat we overdemocratie hebben? Een paar zinnen later heb je het over eurofielen. De eurofielenorganisatie in Brussel is nu niet bepaald een voorbeeld van overdemocratie.absolute n00b schreef: ↑do 23 mei 2013, 12:48
Democratie is goed, overdemocratie zoal we nu kennen...
Puzzels