Liquid density (1.013 bar at boiling point) : 808.607 kg/m3
1 m³ = 1000 L
bereken g/L
molmassa 28 g/mol
bereken mol/L, dan weet je hoeveel mol N2-moleculen in die ene liter vloeibare stikstof zaten.
vul in p=nRT/V
n= aantal mol dat je eerder vond
R= 8,3145 J/kg·mol
T=293 K
V=0,002 m³
de druk zal eruit rollen in Pa (pascal) . Deel door 100 000 om een antwoord in bar te krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
hier zit de enige misser: de data komen van een Engelstalige site. De punt in mijn quote is dan ook een decimal point, onze komma dus. 800 tón vloeibare stikstof in een kuubsvaatje, heavy stuff :eusa_whistle:
(stof met grootst bekende dichtheid op aarde bij mijn weten iridium, met 22,65 ton/m³)
Delen door 100.000 = 351765.49 Bar!!!
Vanwege die kommafout, nog eens door duizend dus, 352 bar. Ik weet overigens niet of we dat helemaal halen, bij hogere drukken geldt die algemene gaswet pV=nRT niet helemaal perfect meer. Maar dit geeft minstens een nette orde van grootte.
Zijn R en V vaste waarden?
R wel (gasconstante), V had je zelf gekozen (2 liter).
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Vanwege die kommafout, nog eens door duizend dus, 352 bar. Ik weet overigens niet of we dat helemaal halen, bij hogere drukken geldt die algemene gaswet pV=nRT niet helemaal perfect meer. Maar dit geeft minstens een nette orde van grootte.
Hoe groot zou de afwijking dan zijn,en is deze lineair?
Nee, die afwijking is niet lineair, en bovendien temperatuursafhankelijk. Hier zou je de (overigens achterhaalde) Vanderwaalsvergelijking op kunnen loslaten, waarmee je die ideale gasvergelijking kunt ombouwen naar een redelijk toepasbare échtegasvergelijking voor stikstofgas.
Laten we ons de wiskunde besparen en er een grafiek bij pakken. Op een andere site vond ik er een die ook die samendrukbaarheidsfactor van N2 geeft bij "kamertemperatuur":
[attachment=4785:samnedru...dsfactor.gif]
Bij deze drukken zal de werkelijke druk dus al niet meer lager liggen dan door de ideale gaswet voorspeld, maar hoger. En wel een factor van ongeveer 1,25. Reken dus op 430-440 bar eigenlijk.
Bijlagen
samnedrukbaarheidsfactor 4007 keer bekeken
Ja, alle stoffen (voor zover ik weet) zetten uit bij toenemende temperatuur.
In dit plaatje zie je een grafiekje van de druk uitgezet tegen de temperatuur, met de fasen aangegeven.
Linksboven (dus hoge druk, lage temperatuur) staan vaste stoffen, onderin (lage druk) de gassen, en in het midden boven de vloeistoffen. (dat is ook logisch).
Bij het kritische punt en hoger, dus vanaf een combinatie van bepaalde druk en temperatuur, is er niet echt meer onderscheid te maken tussen een vloeistof en een gas (ik weet niet precies hoe het zit). Dit wordt dan ook wel de superkritsche fase genoemd.
20°C is al ruim boven de kritische temperatuur van stikstof, dus zal er van vloeistof geen sprake meer zijn. En dat een en ander niet lineair verloopt komt omdat stikstof geen ideaal gas is; dat is de hoofdreden dat we uiteindelijk flink hoger uitkwamen dan de oorspronkelijke ideale-gaswetberekening van 350 bar.
En stel dat het vat 100% (meer kan niet) gevuld zou worden,dan zou de druk maximaal 880 bar zijn.(bij deze temperatuur dan)
Jan van de Velde schreef:Ik weet overigens niet of we dat helemaal halen, bij hogere drukken geldt die algemene gaswet pV=nRT niet helemaal perfect meer. Maar dit geeft minstens een nette orde van grootte.
Bij deze drukken zal de werkelijke druk dus al niet meer lager liggen dan door de ideale gaswet voorspeld, maar hoger. En wel een factor van ongeveer 1,25.
Tot wat voor,of vanaf welke waarden moet de factor 1,25 ingezet worden?