Troy:
Goed, maar hoeveel mensen worden er 130? Op deze manier kan je ook zeggen dat iedereen op een gegeven moment nierproblemen gaat krijgen als hij maar oud genoeg wordt, of broze botten, of cataract, en ga zo maar door. Het punt is alleen dat weinig mensen oud genoeg worden om deze theorie te bevestigen.
Zo kan je wel alles zeggen, en als onderzoek dan uitwijst dat je bewering niet klopt, gewoon zeggen "nee, ik bedoelde op een leeftijd van 150 jaar". Dit maakt je hypothese niet méér geldig dan hij was voordat je er een leeftijd bij noemde.
Je verlegt (niet expres waarschijnlijk) het accent van mijn redenering. Het gaat me niet om de 100 of de 130 jaar of om een andere leeftijd. Het gaat me om de volgende gevolgtrekking:
Punt 1: Dementie is geen
ziekte. Dementie is een verzameling symptomen, waar die symptomen uit voortvloeien is irrelevant voor de 'diagnose' dementie. De symptomen van dementie slaan op
zwaar cognitief verval.
Punt 2: Cognitieve functies worden mogelijk gemaakt door neuronen en hun synapsen.
Punt 3: Het brein is plastisch, maar de mogelijkheid tot neurogenese lijkt erg beperkt. Aanzienlijk dysfunctioneren (met 'sterfte' als uiterste geval) van neuronen leidt dan ook tot cognitief verval.
Punt 4: Naarmate men ouder wordt, gaan neuronen steeds minder goed functioneren om allerlei redenen.
Als men maar oud genoeg wordt is er dan ook zoveel neuraal dysfunctioneren geaccumuleerd dat er
zwaar cognitief verval optreedt, er is sprake van dementie.
Volledig in lijn met deze redenering neemt de prevalentie van dementie sterk toe naarmate men ouder wordt, en er is totaal geen indicatie dat daar een plafondniveau op zit. Integendeel, de kans op dementie lijkt groter voor 80-jarigen dan voor 60-jarigen, en weer groter voor 100-jarigen dan voor 80-jarigen. Etc.
Om nu mijn argumentatie voor mijn vermoeden te negeren en in plaats daarvan de zogenaamde 'ontestbaarheid' van deze suggestie aan te stippen omdat 'er niet genoeg mensen 130 worden' is in de context m.i. niet terecht. Mijn
vermoeden (ik claimde niet eens dat het een empirisch testbare hypothese was, ik plaatste het nog wel expliciet in cursief) was gebaseerd op de eerder vermelde gevolgtrekking uit bepaalde gegevens. Daarnaast is dit vermoeden bij benadering zeker
wel testbaar in de theorie (alleen momenteel niet helemaal tot tevredenheid in de ethische praktijk). Neuronale functionele integriteit en dus ook het verval hiervan kunnen over de jaren heen gemeten worden. Cognitief verval uiteraard ook. Een heel secure longitudinale studie van de twee kan dus proberen aan te tonen hoe de twee variabelen precies samenhangen. Op basis van deze informatie zou een schatting gegeven kunnen worden van een persoons neuronaal verval-tempo, op basis waarvan weer een voorspelling gemaakt kan worden voor de minimale leeftijd waarop men zwaar cognitief verval zal vertonen. Allemaal speculatief en toekomstpraat (maar waarschijnlijk minder ver in de toekomst dan je vermoedt) natuurlijk, maar de 'bottom-line' is dat ik mijn uitgesproken vermoeden niet ontestbaar vind.