wkuipers schreef:Heeft iemand een idee hoe heet een open haard gemiddeld is? Ik denk namelijk dat koper niet zal smelten en een vriend van mij denkt van wel!
maar we hebben alleen geen idee hoe heet een open haard is... onze laserthermometer kan de warmte niet aan.. dus het is iig 300 gradencelcius +
Ik heb thuis een houtkachel en bij gewoon houtstoken, dus als ik de luchttoevoer smoor, dan wordt het in het gloed zo'n 1100 tot 1200*C, dit heb ik gemeten met een thermometer met een RVS-voeler. Met deze thermometer kan ik overgens temperaturen meten tot 1370*C. Bij nog hogere temperaturen geeft ie ERROR o.i.d. aan.
Maar goed om even terug te komen op je vraag over hoe heet het bij jou in de openhaard wordt, denk ik zelf dat de temperatuur in de openhaard iets lager is dan bij mij in de houtkachel, omdat bij een openhaard zo'n 70 tot 80% van de warmte door de schoorsteen verdwijnt, en bij een beetje houtkachel is dat zo'n 30 tot 40%. Een houtkachel houdt de warmte dus veel beter vast.
Maar ik denk dat het in de openhaard als je goed stookt het wel tegen de 1.000*C wordt. En inderdaad dan zal koper nog net niet smelten, aangezien het smeltpunt van koper 1.083*C is.
Off topic:
Overgens wil ik nog wel even vermelden, dat als ik mijn houtkachel flink opstook en al het hout gloed is geworden (de kachel brandt dan blauw) en ik zou alle luchttoevoeren helemaal open zetten, ik wel eens heb meegemaakt dat zelfs een ijzeren spijker is gesmolten!
Dus een houtkachel kan bij enige oververhitting dus >1.535*C worden, in mijn geval. Dit ga ik vanzelf niet meten met mijn thermometer, aangezien de voeler dan kapot gaat en ook smelten kan.