Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Toepassingen van zwaartekracht / golven

Gedachtengang:

De electro magnetische kracht heeft voor de mens ontzettend veel handige / nuttige uitvindingen / toepassingen opgeleverd.
Zijn er in de toekomst (nieuwe) hoogtechnologische uitvindingen / toepassingen te verwachten op basis van zwaartekracht en zwaartekracht golven ?

De overvloedige mechanische materiele toepassingen niet beschouwen aub.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

wnvl1

Re: Toepassingen van zwaartekracht / golven

De zwaartekracht is ongeveer \(10^{36}\) keer zwakker dan de elektromagnetische kracht. Hierdoor is het extreem moeilijk om zwaartekracht praktisch te manipuleren of te moduleren.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@wnvl1

Wat nog niet is, kan nog komen !
Hoe zwakker, hoe ingenieuzer de mogelijke toepassingen.... denk ik.
Regor

@wnvl1,

Blijkbaar een onontgonnen domein.
Ik hoop dat men tegen het einde van de eeuw de relatie tussen de zwaartekracht en de elektromagnetische kracht vind., mogelijhks leidende tot toepassingen.
HansH

Regor schreef: di 24 mar 2026, 19:31 @wnvl1,

Blijkbaar een onontgonnen domein.
Ik hoop dat men tegen het einde van de eeuw de relatie tussen de zwaartekracht en de elektromagnetische kracht vind., mogelijhks leidende tot toepassingen.
Is dat niet net zoiets als dat je tegen het einde van de eeuw denk dat we water kunnen laten branden net als benzine? Dat zit gewoon niet zo in elkaar. Of denk je dat zwaartekracht nog geheimen kent die we nog niet ontdekt hebben?

Wat ik qua zwaartekracht nog wel frappant vind is dat massa zich verzet tegen versnelling dmv het leveren van een tegengestelde kracht in de richting van de versnelling en dat massa tegelijkertijd ook de ruimtetijd kromt. Dus wat rechte paden waren krom maakt en dus in feite een kracht vraagt om het zelfde pad te blijven volgen als zonder massa in de buurt. Dus ik zou verwachten dat daar een diepere connectie is tussen die 2 eigenschappen die massa aan krachten koppelt die wij nog niet snappen.
Regor

@HansH,

Dank U,
Wat het eerste betreft, weet men nog steeds he fundamentele van de zwaartekracht niet.
Namelijk de vereniging met de drie andere fundamentele krachten.
En volgens mijn bescheiden oordeel zeker niet het verband met de electro motorische kracht !
Gezien beiden propageren aan een identieke snelheid (c) .... vraagt dat toch naar een verklaring die niet zo simpel is als .. het foton en het speculatieve graviton zijn massa loos ..... en dus ........ !!!! 8-)

De vraag / het diepere waarom / waardoor massa zich verzet tegen beweging en waarom ze de ruimte - tijd kromt tantaliseert mij ook nog steeds.
ukster

zwaartekracht technologieen
HansH

Een andere toepassing is om een ruimteschip een extra snelheid te geven door die via een planeet weg te laten slingeren. Maar dat is al bekende technologie en al vaak toegepast.
wnvl1

Dat is een toepassing van zwaartekracht, niet echt van zwaartekrachtgolven.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

Op 1h08min in deze lezing van vorige week over de Einsteintelescoop stelt iemand dezelfde vraag aan Thomas Hertog. Hij ziet geen toepassingen van zwaartekrachtgolven.
HansH

wnvl1 schreef: do 26 mar 2026, 09:57 Dat is een toepassing van zwaartekracht, niet echt van zwaartekrachtgolven.
klopt: zwaartekracht. of bedoel je dat het topic alleen over golven zou moeten gaan? zo had ik het in ieder geval niet begrepen.
wnvl1

Titel is inderdaad wat dubbelzinnig. Maar toepassingen van zwaartekracht zijn natuurlijk niets bijzonders.
Regor

ok, ik had beter een (-) teken gebruikt , inplaats van een (/) teken, weeral sorry.
..................................
Wat mij blijft intrigeren is de gelijke snelheid van de zwaartekracht golven en de electro magnetische golven !
En het feit dat massa een lichtstraal afbuigt.
Het is alsof de (gekende en nog niet gekende) eigenschappen van beiden golven verweven zijn !!!
HansH

Regor schreef: do 26 mar 2026, 21:00
Wat mij blijft intrigeren is de gelijke snelheid van de zwaartekracht golven en de electro magnetische golven !
En het feit dat massa een lichtstraal afbuigt.
Het is alsof de (gekende en nog niet gekende) eigenschappen van beiden golven verweven zijn !!!
Die gelijke snelheid is niet zo moeilijk te begrijpen als je aanneemt dat die snelheid niet zozeer een eigenschap is van licht of zwaartekracht, maar een fundamentele eigenschap van het universum zijnde de snelheid van informatie transport.
dat betekent dat licht en zwaartekracht in principe oneindig snel voortplanten, maar begrenst zijn vanwege die informatiesnelheid, en daarom zijn al die snelheden ook hetzelfde.

Dat massa een lichtstraal afbuigt kun je begrijpen aan de hand van het equivalentie principe. Alleen dat het in de praktijk dan 2x zoveel afbuigt als het equivalentieptincipe heeft nog nooit iemand mij echt fundamenteel begrijpelijk uit kunnen leggen anders dan verwijzen naar de bestaande formules. maar formules leveren geen onderliggend begrip.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Regor

@HansH,

U draait de zaken om........u schrijft, ze hebben dezelfde snelheid omdat de informatie overdracht gelimiteerd is.
Maar waarom is ze gelimiteerd.

Maar U mist de clou van mijn reactie ...... mijn vermoeden van een nog steeds onbekende relatie tussen de zwaartekracht / golven en de elektromagnetische kracht / golven.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!