In mijn werk als duurzaamheidadviseur voor binnenbouw (alles wat zich bevindt binnen het casco van een gebouw) realiseer ik voor de eindgebruiker het verduurzamingstraject.
Mijn uitgangspunten zijn oa. gebaseerd op de Cradle to Cradle visie, NRH-vrije engineering en multiplexibilteit.
Bij alle materialen die ik zou willen toepassen (onder)zoek ik wat de bestanddelen zijn en of deze al dan niet giftig zijn. Met een groot aantal materialen gaat dat prima. Met verf is het lastiger.
Verf bestaat uit bindmiddel, verdunner en pigment.
De verdunner kies ik water, het pigment laat zich niet makkelijk kiezen als de fabrikant al genegen zou zijn het prijs te geven.
Het bindmiddel is bv lijnolie, natuurproduct, maar het veiligheidblad geeft aan dat het toxisch is voor aquatisch milieu. Hoe "veilig" is dit natuurprodukt eigenlijk wanneer de vissen er van doodgaan?
Nu de vraag waar het omgaat:
Voor een project vraagt de klant een zilver, metallic afwerking.
Ik heb een acrylverf gevonden met rvs deeltjes als pigment. Ik heb de fabrikant om informatie van de samenstelling gevraagd, maar meer dan "stainless steel particles in an acrylic polymer" wil hij niet kwijt.
Kan iemand mij informeren over de toxiciteit van acrylverf en evt over de rvs deeltjes?
Ik ben zeer benieuwd.
Rene de Klerk
Puzzels