Hallo, misschien kunnen jullie me met dit helpen?
Ik wil even weten of dit goed is:
- verticale vermenigvuldiging ten opzichte van de x-as
- als je t.o.v de x-as met factor 0.5 vermenigvuldigt klopt het dan dat
een grafiek 2x zo laag wordt.
- als je bijvoorbeeld y=sin(x) t.o.v de x-as met factor 0.5 vermenigvuldigt dan krijg je
- y = sin(x)
2y = sin(x)
y = 0.5*sin(x)
- als je t.o.v de x-as met factor 2 vermenigvuldigt klopt het dan dat de grafiek
2x zo hoog wordt
- als je bijvoorbeeld y = sin(x) t.o.v de x-as met factor 2 vermenigvuldigt dan krijg je
- y = sin(x)
0.5y=sin(x)
y = 2sin(x)
- horizontale vermenigvuldiging ten opzichte van de y-as
- als je t.o.v de y-as met factor 0.5 vermenigvuldigt klopt het dan dat de grafiek
2x zo smal wordt.
- als je bijvoorbeeld y = sin(x) t.o.v de y-as met factor 0.5 vermenigvuldigt dan krijg je
- y = sin(x)
y = sin(2x)
- als je t.o.v de y-as met factor 2 vermenigvuldigt klopt het dan dat de grafiek 2x zo
breedt wordt
- als je bijvoorbeeld y= sin(x) t.o.v de y-as met factor 2 vermenigvuldigt, dan krijg je
- y = sin(x)
y = sin(0.5x)
ook heb ik nog een vraag over de volgorde van transformaties, ik heb hier even een voorbeeldsom bij.
Ga uit van functie f(x) = wortel(x) en stel voor de volgende gevallen voorbeelden op, waaruit je kunt opmaken of de volgorde van de 2 transformaties invloed heeft op het resultaat.
a. twee translaties na elkaar
b. een vermenigvuldiging ten opzichte van de x-as en een translatie omhoog
c. een vermenigvuldiging ten opzichte van de x-as en een translatie naar links of rechts
d. een vermenigvuldiging ten opzichte van de y-as en een translatie naar links of rechts
e. een vermenigvuldiging ten opzichte van de y-as en een translatie omhoog of omlaag
waarom heeft het bij b wel invloed op het resultaat, en bij c niet en waarom bij d wel en bij e niet, kan iemand dat even goed uitleggen.
ook heb ik nog een vraag over deze translatie
De grafiek van f(x) = 2x - 5 / x - 3 is ontstaan uit de grafiek van y = 1 / x
welke transformaties zijn daarbij gebruikt?
ik snap dat de grafiek 3 naar rechts moet, maar waarom moet de grafiek ook nog 2 omhoog?? en waarom staat er dan een 5 in de functie, normaal geeft dat toch ook wat aan??
Puzzels