Nou was ik bezig met een natuurkunde profielwerkstuk over LED's en nou had ik een vraagje. Maar dit gedeelte is meer scheikundig dus vandaar dat er in de titel [scheikunde] staat.
Ik zat het volgende te lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Halfgeleider
maar nou kan ik het goed volgen tot het einde. Het gaat om dit stuk:
In de grenslaag zullen de elektronen uit het n-silicium die toch niets te doen hebben een kijkje nemen in het p-silicium waar ze erg gevraagd zijn. Het gevolg is een zone zonder vrije ladingsdragers, de uitputtingszone. Een laagje n-silicium blijft met een tekort aan elektronen achter, dus positief geladen en een aansluitend laagje p-silicium heeft extra elektronen en is dus negatief geladen. Er zijn geen elektronen meer die van hun plaats willen, de pn-overgang geleidt niet. Leggen we een spanning aan tussen het n- en p-silicium, dan zal afhankelijk van de polariteit de uitputtingszone vergroot worden, dus geen stroom doorlaten, of zullen de elektronen teruggedreven worden zodat na overwinnen van een drempelspanning geleiding optreedt: we hebben een siliciumdiode.
"In de grenslaag zullen de elektronen uit het n-silicium die toch niets te doen hebben een kijkje nemen in het p-silicium waar ze erg gevraagd zijn."
Ik moet hier dus vanuit gaan dat hier uitzonderlijk gereageerd wordt? aangezien het normaal elkaar afstoot en nu aantrekt.. heet dit attractieve coulombkracht?
"Het gevolg is een zone zonder vrije ladingsdragers, de uitputtingszone."
Als ik het dus goed begrijp is alleen aan die rand die uitputtingszone.. en die wordt steeds minder hoe verder je naar de buitenkant van een P of N laag gaat?
"Een laagje n-silicium blijft met een tekort aan elektronen achter, dus positief geladen en een aansluitend laagje p-silicium heeft extra elektronen en is dus negatief geladen."
Dit snap ik even niet.. een N-laag heeft toch altijd een teveel aan electronen?
En de P-laag heeft hier ineens extra electronen.. i.p.v. een teveel aan gaten..?
het is dus precies andersom zoals ik overal lees, en ook eerder in het verhaal staat op wikipedia. Kan iemand met dit uitleggen?
"Er zijn geen elektronen meer die van hun plaats willen, de pn-overgang geleidt niet. "
Dit komt dus omdat er precies in het midden bij de overgangsplaats een uitputtingszone heerst waar alles neutraal is..? en de niet neutrale gedeeltes achter die uitputtingszone op beide lager.. niet bij elkaar kunnen komen i.v.m. de te grote sprong die ze over die uitputtingszone moeten maken?
"Leggen we een spanning aan tussen het n- en p-silicium, dan zal afhankelijk van de polariteit de uitputtingszone vergroot worden, dus geen stroom doorlaten, of zullen de elektronen teruggedreven worden zodat na overwinnen van een drempelspanning geleiding optreedt: we hebben een siliciumdiode."
En dit laatste stukje.. de werking van een diode dus.. vat ik ook even niet. Maar dat zal vast komen omdat ik voorgaande zinnen ook al niet snapte.
Kan iemand dit voor me uitleggen.. met evt. uitleg van de samenhang van deze stappen/zinnen?
Groeten,
lennart (havo leerling)
Puzzels